Contentmarketing VSE: ‘Interessante en leuke verhalen delen’

'We hebben prospects, klanten en relaties in ons 40-jarige bestaan heel vaak verteld wat we kunnen, waar we goed in zijn.' Maar daar hebben Ronald Elbers en Rob Brager van VSE inmiddels een punt gezet achter gezet. Het traditionele outbound marketing waarbij bedrijven continu laten weten hoe goed ze zijn, is voor ons verleden tijd.'

We kiezen bewust voor contentmarketing dat de informatiebehoefte van de lezer centraal stelt, zeggen ze. 'Het gaat niet om wat wij willen vertellen, niet om de focus op sales. Dat past niet meer bij deze tijd waarin relaties, prospects en klanten online volop uiteenlopende informatie kunnen vinden en dat ook nog eens kunnen lezen op elk moment dat het ze uitkomt.'

Delen en niet zenden
Het zenden van de VSE-boodschap is voorbij, vatten ze de nieuwe koers samen. 'We plaatsen alleen nog maar verhalen die mensen aanspreken en die zij de moeite waard vinden om te delen.' Elbers en Brager zijn zich bewust van het feit dat het in de communicatie niet langer meer alleen om VSE draait. 'Dat is ook de bedoeling', benadrukken ze. 'Het gaat om leuke, aansprekende verhalen van klanten, over projecten, nieuwe ontwikkelingen en trends in motion control, robotica, industriële automatisering, hygiënisch ontwerpen en smart industry.'

VSE motion control specialist Siemens contentmarketingMede daarom publiceren we op ons nieuwe kennisblog regelmatig een samenvatting van artikelen uit de verschillende media, vertellen ze. 'We willen lezers daarmee van dienst zijn, het ze makkelijker maken interessante artikelen te kunnen lezen zonder dat ze dat ellenlang zoekwerk kost. We selecteren onderwerpen waarvan wij veronderstellen dat lezers die interessant vinden. De lezers centraal stellen, niet VSE. Daar gaat het bij contentmarketing om.'

Foto rechts:  De directeuren van VSE, Ronald Elbers (r) en Rob Brager (m), ontvangen van Ronald Waaijer van Siemens het predikaat Motion Control Specialist. VSE is daarmee wereldwijd de eerste. 'Onze kennis over motion control en de jarenlange ervaring die we daarmee hebben, gaan we ook op het blog delen.' 

Thought leader
In de contentmarketing van VSE is een hoofdrol weggelegd voor het kennisblog dat samen met de nieuwe website werd gelanceerd, wordt duidelijk uit hun toelichting. 'In de artikelen, interviews en reportages die we plaatsen draait het behalve om verhalen uit de branche ook om de klanten en de projecten die voor we voor hen hebben uitgevoerd. Ze vertellen onder meer wat de technische uidaging was en hoe ze de samenwerking hebben ervaren. Voorbeelden daarvan zijn het reviseren van de sleepwagen van onderzoeksinstituut MARIN en de besturing van de energieneutrale Ramspolbrug.'

Behalve dat VSE zich daarmee als een thoughleader, een kennisleverancier, profileert, draagt het kennisblog ook bij aan andere doelen die we ons hebben gesteld, zeggen Elbers en Brager. 'Alle verhalen op het blog onderstrepen wat we al jaren vertellen; dat we een betrouwbare partij zijn die niet alleen binnen budget en op tijd een project kan afronden. Maar die vooral ook voor klanten kosten kan besparen. Innovatie is voor dat laatste een sleutelwoord', benadrukken ze.

Koploper in innovatie
Elbers en Brager noemen desgevraagd meerdere voorbeelden. 'Al jaren geleden ontwikkelden we een zeer innovatieve pick- en placerobot om zacht fruit op te pakken, een gebruiksvriendelijke terminal en zeer geavanceerde motion oplossingen voor snelle en nauwkeurige bewegingen. Maar ook een bottle positioning system (BPS) om heel nauwkeurig flesjes te bedrukken en een automatic paint dosing system (APDS) om heel precies de exacte hoeveelheid verf te doseren.

Inmiddels zijn we bezig met het verder uitwerken van concepten voor elektrische voortstuwing van vaartuigen, blikken ze vooruit. 'En hebben we de eerste stappen gezet voor het detecteren van glas dat in een volgende fase door een robot op de juiste plaats en onder de juiste hoek op een lopende band kan worden geplaatst.'

Ook daarmee lopen we voorop en zijn we de eerste die glaswerk kunnen detecteren, zeggen ze. 'Het verschil met het verleden is alleen dat wij dat niet meer vertellen, maar dat we anderen laten bepalen dat dat zo is. En het werkt. Direct nadat het kennisblog werd gelanceerd, was de post over de glasdetectie voor de Kamer van Koophandel aanleiding dit als case op te nemen in een publicatie over smart industry. Nog voordat we daadwerkelijk met contentmarketing begonnen, werd daardoor al duidelijk dat we de goede keuze hebben gemaakt.'

Meer weten?
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van industriële automatisering, motion control, robotica en hygiënisch ontwerpen. Volg VSE dan op LinkedIn en Twitter of schrijf u in de voor de nieuwsbrief. U krijgt dan maandelijks een overzicht van de laatste blogposts in uw mailbox.