Dazzling Delta

Je doet mee aan de allereerste Young Professional Award mechatronica en word genomineerd. Tja, dan gaan we je even aan de tand voelen natuurlijk! Er zat alleen een zomervakantietje tussen, en inmiddels vlogen de teamleden uit over andere opleidingen en zelfs andere landen. Maar dat hoort er nou eenmaal bij als je studenten – ook nog multidisciplinair – in een team zet.

Wie we wel spraken zijn Freark Westra en Wouter Keersemaker. De eerste studeert technische bedrijfskunde en de tweede werktuigbouwkunde, beiden aan de Hogeschool Utrecht (HU) dus. Het team bestaat in totaal uit 6 leden, en drie studierichtingen, de derde studierichting zijnde elektrotechniek. Freark vertelt waarom ze kozen voor de Dazzling Delta, een robot specifiek ontwikkeld voor educatieve doeleinden.  ‘Door alle berichten over het gebrek aan technische studenten, zijn wij gaan onderzoeken hoe dat precies zit. Hoeveel technische studenten zouden we in Nederland moeten hebben om onze concurrentiepositie te behouden. Dat zijn er inderdaad iets meer, dan er nu een technische studie volgen. Als we kijken naar HU, dan is daar 2 op de 10 studenten een technische studie aan het volgen. Dat zouden er 4 op de 10 moeten zijn. Ons doel was om met een project de techniek dichter bij de jeugd te krijgen en op die manier de interesse in techniek te vergroten.’

Multidisciplinair team

Dazzling Delta

Dazzling Delta

Tijdens een matchingday kiezen studenten aan HU een project of een onderzoek. ‘Dazzling Delta was op dat moment al in een eerste stadium ontwikkeld door twee HU medewerkers, Bart Bozon - docent elektro - en Rick Lafeber - medewerker kenniscentrum - en het project kon verder worden uitgewerkt. Het team benaderde verschillende scholen en kennisgroepen die lesmaterialen voor die scholen ontwikkelden. Uiteindelijk richtten ze zich op een toepassing voor de middelbare school. Prikkelend lesmateriaal en toch makkelijk te programmeren. In het beginstadium is het de bedoeling dat leerlingen hun naam of een letter kunnen schrijven. In een later stadium kan er ook een Skittle-sorteermachine worden gebouwd. Westra vertelt over de voordelen van een multidisciplinair team: ‘De hele technische jongens hadden wilde plannen en sloegen daar steeds best wel in door. We moesten hen echt in toom houden en de doelmatigheid van het project bewaken.’ Keersemaker vertelt enthousiast ‘Toen we uiteindelijk zelf voor de klas gingen staan en er les mee gingen geven, toen ging het voor mij echt leven. We hadden dat lesprogramma volledig zelf ontwikkeld, na dus veel te hebben gesproken met scholen en instellingen. Maar als je er dan zelf mee voor de klas staat, dan zie je wat dat in de praktijk doet. Dat was heel gaaf.’

Lessen
Het team mocht 4 lessen verzorgen in een brugklas waar een keuzevak science werd gegeven. Bij het samenstellen van het lesmateriaal heeft het team eerst bekeken wat haalbaar is, vanuit de basis. De eerste drie lessen werden besteed aan basiskennis en basisbegrippen. Daarbij werden voorbeelden getoond uit de dagelijkse praktijk, in zowel grote applicaties in de industrie als in kleine specialistisch toepassingen. En in de vierde les mochten de leerlingen zelf een les bouwen.
Keersemaker vertelt dat ze in totaal drie verschillende methodes hebben geprobeerd. In de ene methode gaf de elektrotechnicus de lessen, in de andere de werktuigbouwkundige, de technisch bedrijfskundige en de leraar. ‘Het was mooi om te zien hoe de verschillen in die lessen waren. Daaruit hebben we nu een aantal versies gedestilleerd waarbij er gekozen kan worden om de lessen te laten geven door het team, DIY-lessen met remote feedback, DIY zonder feedback, dus echt zelf uitvinden.’

Jurering
Natuurlijk wilden we ook van de heren weten wat ze speciaal nog hebben gedaan voor de YPA en wat ze van de jurering vonden. Westra vertelt dat ze het project vooral wat mooier moesten verpakken.  ‘Het businessmodel was nog niet helemaal rond, dat was wel jammer. En ook het intellectueel eigendom was wel een dingetje dat we nog niet goed op een rij hadden. Maar de presentatie werd wel goed ontvangen. Het was wel jammer dat we niet precies wisten wie er nou in de jury zaten, want dan weet je misschien welke onderdelen al bekend zijn voor de juryleden, en waar je juist dieper op in zou kunnen gaan in je presentatie.’
‘We denken wel dat we een goede kans maken, want de maatschappelijke betekenis van ons project is wel duidelijk, en het heeft de potentie om het probleem van te weinig technische studenten mee op te lossen. In het onderwijs moet het immers gebeuren!’ zo besluiten de heren.

Het genomineerde team van de Dazzling Delta bestaat behalve uit Freark Westra en Wouter Keersemaker ook nog uit Bas Bax, Jasper van Dijk, Niek Nagtegaal en Rob Plomp. Wat ze deden toen ze hoorden dat ze genomineerd waren? ‘Toen zijn we wel even de stad ingegaan, ja.’
De Dazzling Delta wordt bij HU nu verder ontwikkeld, in twee afzonderlijke projecten. Eén projectgroep houdt zich met name bezig met de verdere ontwikkeling van het lesmateriaal, en de andere projectgroep richt zich volledig op het produceren en verder innoveren van de educatieve robot.