Debat Link Magazine: met slimme organisatie op klantwens inspelen

Een duidelijk doel stellen: waar wil je met je bedrijf naar toe. Dat is volgens directeur Rob Brager van VSE essentieel bij verandertrajecten. Hij reageerde met die opmerking tijdens het debat dat Link Magazine organiseerde tijdens de Mocon, vorige maand in Den Bosch.

Aanleiding tot het debat was de opkomst van smart industry waarbij innovatieve productietechnieken worden gecombineerd met de mogelijkheden die infomatietechnologie bieden, zoals bij de InternetofThings (IoT).

Daar waar bij smart industrie bedrijven doorgaans focussen op automatisering, robotisering en informatisering, is er ook een groep die de mens voor ogen houdt. Die slimme bedrijven stellen de mens centraal in hun verander- en verbeterprojecten, was de belangrijkste conclusie van het Link-debat.

Inspelen op klantwensen
Bedrijven werken aan een slimme organisatie waaarmee ze flexibel en snel op klantwensen kunnen inspelen. Behalve innovatieve producten en geavanceerde machines is ook dat essentieel om in de toekomst het voortbestaan van bedrijven te waarborgen, werd duidelijk.

Om klanten optimaal te bedienen, moeten bedrijven de gewenste producten en diensten precies op maat kunnen leveren in ‘1 stuks’. En dat ook nog eens tegen de juiste prijs en in de juiste kwaliteit, oftewel: ‘zero waste’.

Maar de slimme organisatie die daarvoor nodig is: hoe geven bedrijven die vorm en welke stappen moeten ze (nog) zetten om tot de beoogde verandering te komen. Dat was het uitgangspunt voor de discussies. Voor die transitie moet je niet alleen de formele organisatie gebruiken, vond Brager. 'Maar ook de informele leiders, agenten noem ik ze, die een organisatie kunnen meekrijgen. Mede daardoor kan een bedrijf gefaseerd werken aan de organisatie van de toekomst.’

Het volledige artikel over het Mocon-debat staat in het volgend nummer van Link Magazine dat op 19 juni as. verschijnt.