Meer uit LinkedIn halen (tips)

In industriële en technisch georiënteerde sectoren is LinkedIn met stip het meest gebruikte sociale media-platform. Meer dan 500 connecties zijn eerder regel dan uitzondering.

LinkedIn heeft als voordeel dat er makkelijk contact kan worden gelegd met relaties uit de eigen branche. Behalve dat kennis zo eenvoudig kan worden gedeeld, is het ook een platform om digitaal te netwerken.

Mits LinkedIn op de goede manier wordt gebruikt. Maar hoe gebruik je de kracht van LinkedIn? Het VSE-blog beantwoordt die vraag en geeft tips.

Maar eerst wie gebruikt LinkedIn en waarom?
LinkedIn is bij uitstek het netwerk voor zakelijke contacten. Van de 4,5 miljoen leden die het platform in Nederland heeft, is de helft business decision-maker, zoals algemeen directeur, afdelingsdirecteur, seniormanager of inkoper. Mede daardoor is LinkedIn een geschikt platform om onder de aandacht van beslissers te komen of om prospects en klanten te zoeken.

Doordat LinkedIn vooral in het B2B wordt gebruikt, is het platform ook een bron van informatie. Zo kunnen door gericht te 'linken' trends in bepaalde markten of sectoren worden gevolgd. Behalve dat daarmee contacten met prospects, klanten en collega's wordt onderhouden, biedt LinkedIn ook de mogelijkheid om in groepen vragen te stellen en om berichten uit te wisselen. Werknemers gebruiken LinkedIn vaak om zich op een nieuwe baan te oriënteren. Daarom gebruiken veel bedrijven LinkedIn ook om personeel te werven.

Hoe breid ik mijn netwerk uit?
Iedereen die op LinkedIn 'zit' weet het uit eigen ervaring: ben je niet actief, dan is LinkedIn niets meer of minder dan een statisch digitaal visitekaartje dat weinig oplevert. Maar de actieve gebruikers halen meer uit het netwerk. Zij bezoeken dagelijks hun profiel, checken hun tijdlijn, liken updates en lezen berichten van collega's, klanten en relaties of discussiëren mee in groepen waarvan ze lid zijn. Tien tegen één dat dat de aandacht trekt. En dat is een belangrijke les: uit LinkedIn komen nooit prospects en daarmee leadse en nieuwe klanten als een gebruiker niet actief is en daardoor opvalt.

Andere tips:
1 Update regelmatig je profiel
2 Blijf met prospects en klanten 'praten' door bijvoorbeeld te reageren op een bericht dat ze op LinkedIn hebben geplaatst
3 Nodig in een (telefoon)gesprek iemand altijd uit om op LinkedIn te linken
4 Zoek gericht naar nieuwe contacten, zoals oud-klanten of -collega's
5 Deel interessante ​artikelen, blogposts of boeken
6 Laat zien waar je goed in bent; deel bijvoorbeeld projecten die bij klanten zijn uitgevoerd

Wat zeggen contacten over mijn bereik?
Net als bij alle andere sociale media-platforms, gaat het bij LinkedIn behalve om de eerste graadscontacten ook om de tweede- en derdegraadsnetwerken. Het eerste graadsnetwerk bestaat uit alle eigen contacten. De tweede schil, het tweede graadsnetwerk, bestaat uit iedereen die een connectie heeft met het eerstegraadsnetwerk, dat zijn dus geen rechtstreekse contacten. Het derdegraads netwerk bestaat uit contacten die via het tweedegraads netwerk zijn verbonden.

Een voorbeeld geeft aan hoe groot het bereik van LinkedIn kan zijn. Je hebt 400 contacten die op hun beurt ook weer 400 connecties hebben. Stel de overlap op 50 procent, dat vaak nog aan de lage kant is, en reken die contacten niet mee. Dan heb je nog altijd in je eerste graadsnetwerk een bereik van in potentie 80.000 mensen die je relatief makkelijk kunt bereiken. Als deze 80.000 contacten ook nog eens 100 connecties hebben die niet overlappen, dan kom je uit op 80.000 x 100 =8.000.000 contacten die je met enige moeite kunt bereiken.

Hoe benut ik de kracht van LinkedIn?
De kracht van LinkedIn zit 'm vanwege dat mogelijke bereik dan ook in de tweedegraads-contacten. 'Veel mensen focussen op hun eerste graads-contacten', stelt LinkedIn-expert Jan Vermeiren. 'Dat is nodig', vindt hij. 'Maar zie dat vooral als opstapje naar de tweedegraads-contacten uit je netwerk. Dat zijn mensen die je verder kunnen helpen. Gebruik daarbij je bestaande connecties als entree. Zij kunnen je introduceren.'

LinkedIn heeft hiervoor de standaardoptie Get introduced to a connection. Het effect daarvan kan minder groot zijn omdat het onpersoonlijk is; zeker als iemand simpelweg de tekst van de standaarduitnodiging gebruikt. Vraag daarom persoonlijk om een introductie, ook een relatie of collega kan dat doen. De kans is dan groter dat je verzoek tot linken wordt geaccepteerd. Werken aan je netwerk is belangrijk. Je online inspanningen hebben vooral effect als je veel connecties hebt. Hoe actief je ook bent.

VSE is eerder dit jaar gestart met contentmarketing. Bij de introductie werden de nieuwe website en een kennisblog gelanceerd. Ook wordt maandelijks een digitale nieuwsbrief verstuurd en worden interessante berichten dagelijks via sociale media gedeeld, waaronder LinkedIn en Twitter. 'Mede door die combinatie krijgt de contentmarketing van VSE een sterke basis', aldus directeur Rob Brager.

Lees ook het interview met hem en Ronald Elbers op het VSE-blog.

Op de hoogte blijven van de ontwkkelingen? Volg VSE op LinkedIn of Twitter.

Bronnen:
Recruiting Round Table
PieterBas Automatisering
Cosly
Erno Hannink