Roy van Rijswijk – ‘alleen maar mooie projecten’

Van Rijswijk is iemand die uit een hele andere tak van sport afkomstig is dan de industriële automatisering en met een enorme drive in de materie is gedoken. Na zijn opleiding als automonteur raakte hij geïntrigeerd door de advertentie van VSE. In de avonduren voltooide hij vervolgens zijn opleiding elektrotechniek. In ruim negen jaar tijd groeide hij uit tot een all-round project engineer.

“De industriële automatisering was compleet nieuw voor mij. Ik had nog nooit iets gezien van draadkleuren en nul verstand van elektra of frequentieregeling,” zo begint Van Rijswijk. “Bij sommige klanten is nu mijn eerdere opleiding juist erg handig, omdat ik ook verstand heb van dieselmotoren en gewoon andere handigheidjes heb bij het monteren. Eigenlijk krijg je door twee verschillende technische opleidingen te doen, gewoon een breder technisch inzicht. Dus is het wel een heel mooi pad dat ik bewandeld heb.”

Tweerichtingverkeer
Hij kwam binnen als paneelbouwer en doorliep een aantal functies binnen het bedrijf. Van installatiemonteur ging hij de werkvoorbereiding in en is nu hardware engineer en project engineer. “Ik heb heel het bedrijf gezien. Dat was voor mij een mooie uitdaging en ik ben daar heel erg door gegroeid. Het is heel fijn dat je daar bij VSE alle ruimte voor krijgt. Ik heb echt veel waardering voor de vrijheid die mij is geboden, maar het is natuurlijk wel een tweerichtingsverkeer. Je moet zelf natuurlijk ook wel laten zien dat je iets voor het bedrijf over hebt. Maar het leuke is natuurlijk vooral dat de projecten zo interessant zijn.”

Verschillend
Van Rijswijk vertelt dat geen twee opdrachten hetzelfde zijn, maar ook geen twee opdrachtgevers. “Bij de ene ben je een onderdeel van het bedrijf en werk je heel veel samen. Bij de andere ben je enorm gebonden aan procedures. Persoonlijk hou ik er wel van als je een hechte band opbouwt met je opdrachtgever. En door de aard van ons werk, lukt dat heel goed.” Maar ook over VSE zelf is hij te spreken. “Het is hier een hele fijne omgeving om in te werken. De klanten zijn heel divers en daardoor ook de werkzaamheden. Want we hebben echt projecten in allerlei industrieën en daardoor is geen dag hetzelfde.” Al die kennis die zo wordt opgedaan, wordt ook nog eens onderling uitgewisseld. Het kennisniveau binnen het bedrijf ligt al hoog, maar door deze kruisbestuiving komt dat niveau nog eens een flink stuk hoger te liggen. “We geven elkaar ook feedback op onze projecten en delen de uitkomsten van projecten ook met elkaar. En je leert natuurlijk van de dingen die goed gaan, maar als er onverhoopt eens ergens iets fout is gegaan, dus ook.”

Paklijn
Als we vragen naar een project waar hij met veel trots op terugkijkt, dan reageert hij bescheiden. Maar hij vertelt vervolgens over een project dat laatst bij Nutricia is uitgevoerd. “Daar moesten we de koppeling tussen een oude en een nieuwe machinelijn verwijderen. Dit was nodig omdat die oude machinelijn in een later stadium verwijderd zou worden. Het was een complex project doordat er functionaliteit in de te verwijderen machinelijn aanwezig was. Dit project moest in twee verschillende fases uitgevoerd worden, met natuurlijk de tijdsdruk die er in de productie bij komt kijken. Iedere stilstand is eigenlijk ongewenst. Dat geheel heb ik mogen ontwerpen en begeleiden. Wat daarbij nog kwam kijken is dat je je tijdens het werk in hygiënezone 3 bevindt. Dat betekent dat er hoge eisen worden gesteld aan je uitrusting en je doen en laten. Dan werk je natuurlijk wel in een bijzonder soort situatie, en daarbij moet de stilstand zo kort mogelijk worden gehouden. Er was tijdens beide fases een fall-backscenario van toepassing, maar dat hebben we gelukkig niet nodig gehad.”

Gelukkig
En dat is een van de projecten waar hij met veel plezier aan werkt. Ook bij Woltman is hij een van de vaste waardes vanuit VSE. “Met de mensen van Woltman kan ik lezen en schrijven. Alle werkzaamheden gaan daar altijd in nauw overleg. Ik ben een tijd geleden nog voor langere tijd met iemand van Woltman naar Singapore geweest om daar op locatie een complete mechanische en elektrische revisie van een drainagemachine te verzorgen. Vanaf de bekabeling van de dieselmotor tot de functiebediening is alles vervangen. Dan komt mijn kennis als automonteur nog wel van pas,” hij lacht erbij. Van Rijswijk prijst zich gelukkig: “Eigenlijk zijn er alleen maar mooie projecten. Ik zou wel mezelf nog veel verder willen ontwikkelen in mijn werk. Gelukkig weet ik dat dat ook mogelijk is. Dus ik ben voorlopig nog lang niet uitgeleerd.”