Waarom? (Interview FEDA Actueel)

Het lijkt misschien een wat onorthodoxe vraag om een verkoopgesprek mee te beginnen, maar als we de argumenten van Ron Verleun zo beluisteren dan win je zo het vertrouwen van je klanten. En het vertrouwen van je klanten is goud waard, dus de vraag Waarom is een prima opening als je de klant wilt helpen. Op een zonnige dinsdagmiddag in de vroege herfst spreek ik Ron van VSE Industrial Automation. Nog niet zo lang lid van de FEDA, dus we wilden het bedrijf en haar medewerkers graag wat beter leren kennen.

VSE was al eerder opgevallen. In positieve zin, het bedrijf roert zich en we zien ze een award winnen in de categorie Motion Control bij de Business Award van RTL7 en heel actief content delen en partnerschappen aangaan. Met Siemens, met Omron, met Lenze, met Rockwell, en dan vergeet ik er vast nog wel een paar. Op hun website vinden we de televisie-uitzending van RTL7 waarin VSE zich voorstelt als een echte specialist in Motion Control. Als je begint bij het waarom, zo zien we ook in die reportage, dan kom je vanzelf bij het wat en het hoe. We zien onder meer een project bij Marin, een project waar precisie en snelheid in complexe omstandigheden gerealiseerd moesten worden.

Ron legt uit wat dat waarom voor een voordelen oplevert. Wat je daarmee laat zien is dat je vooral geïnteresseerd bent in wat de klant nou precies voor ogen heeft. Dat je niet iets wilt verkopen om het verkopen, maar dat het erom gaat dat de klant er beter van wordt. Dat is precies wat we willen. Want de meeste winst in een project haal je door in het eerste stadium ervoor te zorgen dat je op de goede weg bent. VSE is een onafhankelijke organisatie en we stellen ons op als experts voor de concrete oplossing. We werken met een hele platte organisatie en we zijn ons goed bewust van waar we voor staan. Dus ventileren we dat ook. Ron schetst hoe hij dat verwoordt: Wij zijn de partij die samen met de klant oplossingsgericht een besturingsprobleem oppakt en een bedrijfsproces optimaliseert, met de focus op de motion. Hij vervolgt maar om dat te kunnen doen, heb je proceskennis nodig. En die hebben we in huis, wat maakt dat we flexibel kunnen samenwerken. Met eigen software ontwikkeling en hardware- en mechanical engineering kunnen we in huis veel zelf uitvoeren. En, wat ook een prachtig VSE kunststukje is, onze hygiënische robot voor de voedingsindustrie! Dat is een mooi voorbeeld van beginnen bij het begin. En niet doorontwikkelen op iets bestaands.

Wat voor trends hij ziet, vraag ik hem. De markt vraagt nu steeds meer om big data en de verwerking daarvan. Dat is natuurlijk inherent aan het hele onderwerp Internet of Things en Smart Industry. De data uit het proces inzetten om datzelfde proces verder te optimaliseren. Zo leer je eigenlijk een fabriek pas echt tot in de haarvaten kennen. Hij gaat verder, Maar om nog even een zijstapje te maken naar een motion optimalisatie, recent hebben we dat heel mooi kunnen invullen bij een project bij een ijsjesproducent. Daar werd nog lekker ouderwets gewerkt met machines met een koningsas en aandrijfsnaren. En als je dan denkt aan een productie van 36.000 ijsjes per uur, dan kun je wel wat winnen. We hebben die aandrijving vervangen door vijf servomotoren per machine. De voordelen daarvan zijn onder meer dat er veel minder mechanisch onderhoud nodig is en dat er veel nauwkeuriger en constanter geproduceerd wordt. Daardoor is de afkeur sowieso al veel lager, maar we hebben in dit proces tegelijkertijd de selectie van de afkeur veel secuurder kunnen maken waardoor het aantal zogenaamde false rejects veel lager is komen te liggen. Dus volgende zomer hebben we in ieder geval weer voldoende ijsjes! Ook hier lieten we zien dat we meedenken in het voordeel van de klant. Motion is our Drive. Daarom dus.