• info@vse.nl
  • Opaalstraat 10, 2872 ZR Schoonhoven
 Alle ogen gericht op besturing – 3B-opbouw als eerste op Wantijbrug

Alle ogen gericht op besturing – 3B-opbouw als eerste op Wantijbrug

VSE mocht met Vialis de besturing nieuwe stijl van de Wantijbrug voor zijn rekening nemen. Gert Jan den Dekker van Vialis blikt met ons terug op de samenwerking voor dit project.  Zelf was hij namens Vialis de ontwerper en ontwerpleider van de delen Energie en Aandrijving. “Samen met collega’s natuurlijk”, vertelt hij. “Een tekenaar-engineer zorgde voor de energieverdeling en weer een andere collega voor het audio- en videosysteem. En VSE nam de aandrijving voor zijn rekening.”

“Bij VSE heb ik veel contact gehad met Ronald Boere en Leendert Uithoven. Ronald zorgde voor de hardware en Leendert voor de software en inbedrijfstelling. De 3B-opbouw van deze brug was een belangrijke reden om VSE in te schakelen. Met hen hebben we al eerder bruggen gedaan, en vanwege de nieuwe RWS-standaard wilden we experts inschakelen waarmee we al goede ervaringen hadden.”

Nieuwe standaard
3B-opbouw is de nieuwe standaard van Rijkswaterstaat waarbij er een standaardisatie wordt voorgeschreven voor de bediening, besturing en bewaking van tunnels, bruggen en sluizen. De standaard is in opdracht van RWS ontwikkeld door Siemens. Met de opdracht om het als eerste op de Wantijbrug uit te voeren. “Het koppelvlak tussen de besturing en aandrijving was geschreven en de specificaties waren opgegeven. Onze opdracht was het verzorgen van een generiek systeem op deze brug.”

“De werkzaamheden van Vialis hadden betrekking op de energievoorziening, audio, video, netwerk en de utiliteitsinstallaties. Eigenlijk kun je in het kort zeggen dat de complete brug werd vervangen, inclusief nieuwe aandrijving en kleppen. Zelfs de onderbouw moest worden aangepast, die bleek gedurende het project niet sterk genoeg voor de nieuwe brugkleppen. De hele besturing was iets nieuws voor de hele markt, dus waren alle ogen gericht op dit deel van de werkzaamheden.”

Doorloop
Eind 2018 startte het project, de nieuwe eisen bepaalden het ontwerp en dat kostte veel tijd. Er moest een team worden opgebouwd, zowel op het gebied van werktuigbouw, civiel en elektrotechnisch. In 2019 moest het project een poosje worden stilgelegd, want de aanpassingen van de onderbouw zaten niet in het budget. Daar moest dus overleg over worden gevoerd. Toen de brugkelder verstevigd was – extra palen, het beton van de kelder werd verstevigd en kreeg nieuwe wapening – werd het beweegbare deel van de brug geheel vervangen, evenals het installatiewerk in en op de brug en rondom het wegdek. Omdat dat deel veel sterker werd dan voorheen, moest er ook een andere aandrijving gemonteerd worden en golden er ook andere regels met betrekking tot de windbelasting.

In de volgende fase werd de functionaliteit van de brug getest en werd deze aangesloten op de verkeerscentrale in Rhoon. Pas nadat de testen hadden uitgewezen dat de brug op de juiste manier en op het juiste moment opent en sluit, werd hij opengesteld voor bediening. Dat was in het najaar van 2020. We zorgen vanaf dat moment één jaar voor het onderhoud waarna de onderhoudsaannemer in de regio het overneemt.

3B-opbouw
“Alles wat bij de brug hoort, moest aangesloten worden op het 3B-systeem, daar kan niet aan getornd worden. Dat brengt ook beperkingen met zich mee. Omdat het koppelvlak bekend en voorgeschreven was, moet je iets inleveren want het is geen maatwerk. Zo mochten de voorgeschreven sensoren maar voor één functie signalen afgeven. Wil je meer signalen van dezelfde sensor gebruiken, dan moet je er eenzelfde sensor naast zetten. Het systeem is functioneel, maar persoonlijk ben ik meer enthousiast over maatwerk, daarmee kun je efficiënt ontwerpen voor een specifieke situatie. Standaardisatie heeft absoluut voordelen, maar je moet wel altijd iets inleveren.”

Aandrijving
Bij de Wantijbrug worden twee brugvallen bewogen, met ieder een eigen aandrijving van 37 kW per stuk. “Ze worden onafhankelijk maar gelijktijdig bewogen en er is ook een noodaandrijving voorzien. Je verplaatst heel veel gewicht, wel 60 of 70 ton per brugval. Geremd wordt er met een principe als van een handrem. Omdat er veel kracht nodig is om een dergelijke massa te verplaatsen, versnellen en stoppen – en dat ook nog vloeiend – is de aansturing daarvan van groot belang. En alle betrokken componenten. Die aansturing wordt vanuit de schakelkast van VSE geregeld.”

Samen met VSE
“VSE nam van het gehele project een klein deel van de gehele scope voor zijn rekening. Samenwerken met VSE is altijd goed, ik heb dan ook al vaker met ze gewerkt. Ze konden zich bij de Wantijbrug vooral met de techniek bezighouden, tja, daar zijn ze gewoon goed in.”

 Suzan Vos, directeur netwerkmanagement Rijkswaterstaat:

“Rijkswaterstaat moet de komende jaren veel verouderde bruggen, tunnels, viaducten en sluizen renoveren of vervangen. De Wantijbrug was als 1e brug in Zuid-Holland aan de beurt. Het was een technisch uitdagend project met veel impact op de omgeving.”

“De opgedane ervaring is van grote waarde voor toekomstige renovaties. Als Rijkswaterstaat zijn we er trots op dat in deze brug voor het eerst een standaard systeem is toegepast voor de bediening dat hergebruikt kan worden voor andere bruggen.”