Hands-on software engineer in een uitdagende omgeving
Niet alle software engineers reizen graag voor hun werk, maar Jelle Verwoerd heeft daar geen probleem mee. “Ik kom graag eens in een andere omgeving en kan mij op locatie bij klanten helemaal focussen op mijn werkzaamheden.”
Jelle ging na zijn studie Industriële Automatisering aan de Hogeschool van Utrecht aan de slag bij VSE, maakte een uitstap naar een andere werkgever, maar keerde tien jaar geleden weer terug. De reden? “VSE heeft afwisselende projecten waarbij het niet alleen om programmeren gaat. Je moet ook de hele mechanica, de machine achter de software begrijpen. Ik kan bovendien rechtstreeks met klanten communiceren over hun project. Dat trekt mij.”
Op reis
“Als ik uitdagende projecten krijg, dan zit ik goed”, vervolgt Jelle. “Ik ga regelmatig op reis om bijvoorbeeld een inbedrijfstelling te doen. Collega’s met jonge kinderen vinden dit vaak niet leuk, wat ik begrijp. Mijn kinderen zijn echter al wat ouder. Laat mij maar af en toe een beetje weggaan. Ik ben zeer hands-on ingesteld. Op locatie bij klanten ben ik helemaal gefocust op mijn werk en word ik niet afgeleid door wat er op kantoor of op het thuisfront speelt. Ik vind dat rustgevend. Je komt ook eens in een andere omgeving en leert nieuwe mensen kennen. Ik ben voor mijn werk al vaak buiten de landsgrenzen geweest, maar het hoeft niet persé het buitenland te zijn.
Sleepwagen
“De afgelopen jaren heb ik veel voor Meyn gedaan, leverancier van machines voor de voedselindustrie. Wij ondersteunen hun eigen software engineers waar nodig. Ik was onder meer betrokken bij een groot standaardisatieproject voor Meyn. De laatste maanden heb ik mij volledig gericht op de besturing van een nieuwe sleepwagen die wij samen met Consmema aan het bouwen zijn voor het Maritiem Onderzoekscentrum in Oostende. Hierbij passen we onder meer de nieuwste safety technologie toe. We gebruiken besturings- en aandrijftechnologie van Siemens. Daar hebben we als Motion Partner van Siemens veel ervaring mee. We hebben deze technologie ook ingezet voor diverse sleepwagenprojecten van MARIN. Voor een optimale werking moeten de mechanica en software van de sleepwagen perfect geïntegreerd worden. Dit simuleren wij in een simulatietool om de inbedrijfstelling zo kort mogelijk te houden.”
VSE-standaard
De inbedrijfstelling van de sleepwagen is grotendeels gereed. Daarna volgen de Site Acceptance Test (SAT) en de User Acceptance Test (UAT). In afwachting hiervan is Jelle bezig met de VSE-softwarestandaard. “We ontwikkelen onze standaard voortdurend door. Anderhalf jaar geleden hebben we een grote wijziging doorgevoerd met betrekking tot eventhandeling. Ik ben de officiële overdracht hiervan aan de collega’s aan het voorbereiden.”