• info@vse.nl
  • Opaalstraat 10, 2872 ZR Schoonhoven
 Nederlandse primeur: zware funderingsmachine op een accu

Nederlandse primeur: zware funderingsmachine op een accu

Verduurzamen en rendement behalen hoeven elkaar niet uit te sluiten. Het NRC schreef onlangs over de elektrische heimachine die machinebouwer Woltman voor BAM heeft gebouwd. Naar deze Nederlandse innovatie wordt ook in het buitenland met belangstelling gekeken. Voor de elektromotor en de besturing schakelde Woltman VSE Industrial Automation in.

BAM heeft meegeholpen bij de ontwikkeling van de funderingsmachine, die 100.000 kilo weegt en tot ruim dertig meter diepte kan boren, trillen en heien. Een machine van dit kaliber met een verbrandingsmotor verstookt zo’n 500 liter diesel per dag. Maar deze heimachine heeft geen brandstoftank. Een accupakket met 1,2 megawattuur vermogen voorziet hem een volle werkdag van stroom.

Businesscase klopt

Het gaat voor BAM om een forse investering, die uiteindelijk wel winstgevend is. Dat vertelt Richard Piekar, directeur inkoop bij BAM Nederland aan de NRC-journalist. Het is volgens Piekar een goede business case, maar men moet wel kijken naar de totale kosten. De hoge aanschafprijs maakt de machine duurder voor projecten, maar BAM hoeft geen diesel meer in te kopen en er is ook minder onderhoud vereist. Bovendien verbruikt een normale machine veel diesel terwijl hij stationair staat te draaien. De elektrische slaat dan gewoon af.

Uitstootvrij bouwen

Foto: John van Hamond

Als BAM machines vervangt doet het bedrijf dat waar mogelijk door emissieloos materiaal. Shovels en busjes zijn al volop elektrisch te krijgen. Dat geldt niet voor zwaardere bouwmachines die urenlang zware prestaties moeten leveren. Het heeft lang geduurd voor de batterijtechniek zo ver was en bovendien was diesel zo goedkoop dat het innovatie remde. Maar de bouwsector moet verduurzamen. Het door alle bouwbedrijven ondertekende kabinetsdoel luidt: in 2030 uitstootvrij bouwen. Woltman krijgt dan ook geregeld het verzoek om de oude dieselmotor van een machine te vervangen door een elektromotor.

Automatiseringskennis

Voor de elektromotor en de besturing riep Woltman de hulp in van VSE Industrial Automation. VSE heeft veel ervaring met het elektrificeren van zware bouwmachines. De accu werd volgens Radboud van Dusseldorp, commercieel directeur bij VSE, een project in een project: “Die moest overal tegen bestand zijn. Tegen trillingen tijdens het werken, maar ook tegen temperaturen van min tien en regen. Normale accu’s kunnen dat niet.”

Goed beveiligd

Het zal volgens Van Dusseldorp wel even wennen worden op de bouwplaats. “Als de machine door een onverklaarbaar technisch probleem hapert, grijp je niet een moersleutel maar pak je het telefoonnummer van Woltman erbij. En als het écht specialistisch is, bel je met ons. De elektromotor is zo beveiligd dat de spanning eraf gaat als je de klep opentrekt. Dat is niet voor niets. Er staat geen 100, maar 700 tot 800 volt op dat accupakket.”

Terugverdientijd

De machine moet zichzelf nog voor het einde van de levensduur van vijftien jaar terugverdiend hebben. Belangrijk is volgens Piekar dat opdrachtgevers zoals ProRail en Rijkswaterstaat er de toegevoegde waarde van inzien en dat ook laten meetellen bij de aanbesteding. Door bij het gunningstraject bouwers met emissieloos of zuinig bouwmaterieel voordeel te geven, wordt het voor bedrijven aantrekkelijker om te investeren.

Benieuwd naar de kansen van elektrificatie voor jouw bedrijf? Vul het formulier in en een van onze specialisten neemt zo snel mogelijk contact met je op om een gratis en vrijblijvende inventarisatie in te plannen. Of stuur een de-mail aan Radboud van Dusseldorp.

Foto’s bij Woltman gemaakt door John van Hamond

Lees hier ons succesverhaal.

1 Comment

  • […] innovatieve projecten. Onlangs hebben wij de elektromotor en besturing geleverd voor de eerste zware funderingsmachine op een accu, die door Woltman voor Koninklijke BAM is gebouwd. Het project bestond uit veel kleine […]

Comments are closed.