• info@vse.nl
  • Opaalstraat 10, 2872 ZR Schoonhoven
 Sleepwagen voor Maritiem Onderzoekscentrum Oostende

Sleepwagen voor Maritiem Onderzoekscentrum Oostende

In deze video neemt Patrik Peeters van het Waterbouwkundig Laboratorium(*)/Flanders Hydraulics ons mee naar het Maritiem Onderzoekscentrum Oostende. Daar wordt de laatste hand gelegd aan een grote sleeptank waarvoor VSE Industrial Automation samen met Controllab en Consmema de sleepwagen heeft gebouwd.

De 174 meter lange sleeptank is bestemd voor proeven op ondiep water. Hij is een stuk langer dan de in 1992 gebouwde sleeptank van het Waterbouwkundig Laboratorium/Flanders Hydraulics. Hierdoor kunnen in de nieuwe sleeptank ook schaalmodellen van 8 meter worden gebruikt bij het uitvoeren van proeven, naast de gebruikelijke schaalmodellen van 4 meter voor de tank in Antwerpen. Schaaleffecten worden minder indien het schaalmodel groter is.

Ondiep water

De nieuwe sleeptank is daarbij speciaal gebouwd voor het testen van schepen in ondiep en beperkt water, zoals het geval kan zijn in rivieren, kanalen, sluizen en havens. De focus in het onderzoek op de sleeptank is belangrijk  omdat een schip moeilijker bestuurbaar wordt zodra de waterdiepte afneemt en de afstand tot de oevers kleiner wordt. Het onderzoek naar manoeuvreerbaarheid van schepen kadert binnen de samenwerking tussen het Waterbouwkundig Laboratorium en de UGent via het kenniscentrum varen in ondiep en beperkt water.

Sleepwagen

De sleepwagen heeft een doorsnede van 3,5 m x 3,5 m en weegt ruim 55 ton. Hij is gebouwd in de energieneutrale productiehal van Consmema in Hattermerbroek. Hij is in augustus 2022 per binnenschip van Kampen naar Oostende gebracht en passeerde op zijn route VSE in Schoonhoven.

Digital Twin 

In 2022 organiseerden VSE Industrial Automation, Controllab, Bachmann electronics GmbH en MSA-Service B.V. een kennisseminar in Rotterdam rond de voordelen van werken met Digital Twins.

VSE heeft als high-end motion control- en automatiseringsspecialist de besturing voor de sleepwagen gebouwd. We werkten samen met Controllab als expert in HIL-simulatie. De werking van de besturing, inclusief het veiligheidssysteem en de nauwkeurigheid van de regeling, zijn met een virtual twin volledig virtueel getest. Hierbij waren ook de operators betrokken om alvast ervaring op te doen met de besturing. Door het virtueel testen borgen wij dat de besturing exact werkt zoals door het Waterbouwkundig Laboratorium/Flanders Hydraulics gevraagd en kunnen we de inbedrijfstelling kort houden.

 

(*) Het Waterbouwkundig Laboratorium is onderdeel van het Departement van Mobiliteiten en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.