• info@vse.nl
  • Opaalstraat 10, 2872 ZR Schoonhoven
 Vliegende inbedrijfstellers blijven keihard nodig

Vliegende inbedrijfstellers blijven keihard nodig

Via internet kunnen machinebouwers en industriële automatiseerders tegenwoordig veel support op afstand leveren, maar voor de inbedrijfstelling van installaties is fysieke aanwezigheid op de locatie van de klant vaak nog nodig. Commissioning engineer Nico Venema weet er alles van: waar ook ter wereld hij een machine in bedrijf stelt, hij trekt de fabrieksdeur pas achter zich dicht als alles feilloos functioneert.

Onlangs heeft Nico in Polen een bedrukkingsmachine van Belvac in bedrijf gesteld. VSE levert al jaren de besturingstechniek voor de machines van Belvac om blikjes te bedrukken. Nico stelt ze samen met commissioning engineers van Belvac in bedrijf bij klanten over de hele wereld. Een gemiddelde inbedrijfstelling duurt drie weken, maar Nico is ook langere periodes van huis geweest. Vorig jaar verbleef hij drie maanden in Nieuw-Zeeland. “Ik zat daar met twee jongens van Belvac. Door corona konden we tussendoor niet op en neer. Drie maanden is lang, maar Nieuw-Zeeland is een prachtig land en de mensen zijn gastvrij. Met de Belvac-jongens ben ik goed bevriend geraakt. Als je maandenlang dagelijks met elkaar optrekt bouw je een band op.”

Internationaal

Nico is zo’n zeven maanden per jaar in het buitenland. Hij was al in 80 landen. “Ik doe dit al 20 jaar en weet niet beter.Vliegende inbedrijfstellers nodig Onlangs zat ik vanwege een operatie thuis. Ik begon me op den duur te vervelen.” Tijdens dienstreizen heeft hij geen last van verveling, ook niet ’s avonds na het werk. “Ik heb Netflix en zit bovendien vaak samen met anderen op z’n klus. Dan ga je ’s avonds met elkaar een hapje eten, wat kletsen en een biertje drinken. De volgende ochtend sta je met z’n allen weer vroeg in de fabriek. Een paar jaar geleden logeerde ik in Nigeria met vijf buitenlandse collega’s in een beveiligd Guest House. Iedere avond kookten we samen. Ik was verantwoordelijk voor de gebraden aardappeltjes met spekjes en uitjes. Ik voel me goed in internationaal gezelschap. Er zijn cultuurverschillen, maar als je open en respectvol bent naar anderen toe, zijn zij dat ook naar jou toe.”

In quarantaine

De coronaperiode was pittig. Nico zat twee keer in quarantaine. De eerste keer in Nieuw-Zeeland, samen met een engineer van Belvac. “We moesten twee weken op onze hotelkamer blijven, maar mochten een half uur per dag naar buiten om te ‘luchten’. En dat was nog mazzel, want de tweede keer zat ik in Maleisië een week opgesloten in een kleine hotelkamer. Ik kreeg drie keer per dag koude nasi.” Slechts één keer heeft Nico een klus in het buitenland geweigerd. “Nigeria. Daar wilde ik niet meer heen. Toen belde de machinebouwer mij op. Als ik niet ging, wilde hun engineer ook niet gaan. Uiteindelijk zijn we toch maar samen op het vliegtuig gestapt. Gedeelde smart is halve smart.”

vliegende inbedrijfsteller

Ervaring

Nico doet vooral inbedrijfstellingen voor de machinebouwers Belvac en Meyn, twee grote opdrachtgevers van VSE. Binnenkort vliegt hij met vier programmeurs van VSE en Meyn naar Canada. Wat de vraag opwerpt of al dat reizen in tijden van internet nog wel nodig is. Kunnen machines tegenwoordig niet op afstand in bedrijf worden genomen? “Vergis je daar niet in. Voor een inbedrijfstelling moet je echt nog op locatie zijn. Er komt veel bekabeling bij kijken. Als er iets verkeerd is aangesloten, heb je ter plekke iemand met ervaring nodig om het op te lossen. Internet is wél handig om na de inbedrijfstelling van een machine support op afstand te verlenen.”

Samenwerking

Bij problemen tijdens de inbedrijfstelling neemt hij contact op met de software engineers van VSE in Schoonhoven. “Met één telefoontje en soms een foto ter ondersteuning lossen we het meestal snel op. Klanten waarderen dit enorm. Door internet is het eenvoudiger geworden om met elkaar te communiceren. Vroeger had je bij wijze van spreken een beamer, nu heb je beeld en geluid op tafel staan. Dat is een uitkomst.”

Toekomst

Commissioning engineers als Nico zullen ook in de toekomst hard nodig blijven, wat volgens hem wel een dingetje wordt. “De jonge gasten van tegenwoordig willen niet langer dan 10 dagen van huis. In het begin vinden ze het prachtig, al dat reizen. Maar als ze verkering en kinderen krijgen is het afgelopen. Toen ik bij VSE begon, waren mijn kinderen al groter. Ik doe mijn werk nog steeds erg graag. Het leukste zijn de mensen die ik tegenkom. Voor de sightseeing hoef je het niet te doen, want uitstapjes zitten er maar zelden in. Je ziet het vliegveld, het hotel en dan de fabriek. In Jordanië heb ik ooit wat meer van de omgeving kunnen zien. Het was ramadan, en tijdens m’n vrije dagen heb ik Petra bezocht. Mazzel gehad.”