Voor u gelezen: Eerste circulaire viaduct bij Kampen
Met de plaatsing van een viaduct tussen Kampen en Dronten heeft de circulaire infra wederom een mijlpaal bereikt. Het viaduct, dat bestaat uit 40 betonnen elementen, kan volledig en ongeschonden worden gedemonteerd, verplaatst en herbouwd. Het is het eerste betonnen viaduct in Nederland dat zo is gebouwd.
Dat doet ons denken aan een ander project, waar we bij VSE meer dan de hand in hadden. Want: circulair valt onder het kopje ‘duurzaam’. Net als energieneutraal. Circulair is niets meer en niets minder dan kringloop. De circulaire economie is erop gericht om geen goederen meer te produceren voor lineair (= eindig) gebruik, maar wel voor oneindig gebruik. Hier niet meer nodig, op een andere plek opnieuw in te zetten. Als we naar die andere vorm van duurzaam kijken, naar energieneutraal – ook een belangrijk onderdeel van de duurzame economie, is er al sinds 2012 de Ramspolbrug, waarbij VSE betrokken was.
De Ramspolbrug is bewezen energieneutraal
De energie die vrijkomt bij het sluiten van het beweegbare deel van het brugdek van deze brug wordt omgezet in elektriciteit die de motoren aandrijft. In combinatie met zonnepanelen levert dat genoeg energie op om de brug weer te openen. Dat is het principe van de brug.
Begin 2015, ruim twee jaar nadat de brug officieel werd geopend, heeft de praktijk uitgewezen dat de brug net zoveel energie opwekt als gebruikt, vertelt software engineer Leendert Uithoven die namens VSE bij het project was betrokken.
Onderzoek van Rijkswaterstaat bevestigt deze constatering. Metingen in het eerste jaar na de ingebruikname geven inderdaad aan dat de brug energiezuinig is en op jaarbasis meer energie produceert dan verbruikt. Voor zover bekend, was de Ramspolbrug daarmee destijds de eerste en enige energieneutrale brug ter wereld.
Betonblokken
Terug naar Kampen. Het viaduct aldaar is dus een initiatief van Rijkswaterstaat. Het dek van dit viaduct bestaat uit veertig betonnen elementen, die demontabel zijn. Die blokken grijpen in elkaar als een soort mega-Legoblokken en worden bij elkaar gehouden door voorspanningskabels.
Dit viaduct is een prototype van 20 meter lang en 7,5 meter breed en het is de bedoeling dat zwaar werkverkeer over de brug gaat rijden. Met uitgebreide monitoring wordt in de gaten gehouden hoe het viaduct zich gedraagt.
Kijk voor meer informatie op https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2018/12/eerste-circulaire-viaduct-geplaatst-bij-kampen.aspx en https://vse.nl/ramspolburg-bewezen-energieneutraal/