Vraag het VSE: Digitalisering, digitalisatie of toch digitale transformatie?

Digitalisering: de verandering van - vaak - analoge informatie (object, beeld, geluid, document of signaal) naar een digitale vorm, dat wil zeggen in een vorm die gebruikt kan worden door elektronische apparaten zoals computers (Wikipedia).

Digitalisatie: het gebruik van digitale technologieën om een bedrijfsmodel te veranderen om nieuwe inkomsten en waarde creërende mogelijkheden te bieden; het is op den duur het proces naar een digitaal bedrijf (Gartner).

Digitale transformatie: het streven om aan een digitaal bedrijf innovatieve en flexibele bedrijfs- en operationele modellen toe te kennen om op die manier nieuwe waarde en ervaringen te creëren voor klanten, werknemers en belanghebbenden. (‘digitale goeroe’ Brian Solis).

De term digitalisering kennen jullie. De verzameling vergeelde kiekjes uit de oude schoenendoos, die bij een opruiming op zolder tevoorschijn kwam, door de scanner halen en als digitaal bestand opslaan. Makkelijk te bewerken bovendien. Rimpels, moedervlekken en jeugdpuistjes verdwijnen zomaar, als sneeuw voor de zon. Of het digitaliseren van oude cassettebandjes en lp’s. De meningen zijn hierover verdeeld: wat klinkt er mooier, de digitale of de oude analoge versie.

Stap twee: je hebt succes met het digitaliseren van oude foto’s. En die hobby gaat je eigenlijk een beetje veel tijd kosten. Al die kiekjes handmatig op de scanner leggen, voor elke scan op een knopje drukken en de gescande foto’s stuk voor stuk opslaan: dat moet handiger kunnen. Je koopt mooiere apparatuur en start een eenmanszaak. Je besluit over te gaan op digitalisatie van je handeltje. Dat maakt de boel een stuk efficiënter, ergo: het levert meer op. Je hebt je bedrijfsmodel veranderd om nieuwe inkomsten en waarde creërende mogelijkheden te krijgen.

Stel nou dat je bedrijfje een megasucces wordt. Je kunt het niet meer alleen, neemt personeel aan en bestormt de markt met ongebreideld enthousiasme. De markt reageert, maar wijst je ondertussen wel op het feit dat je erg vervuilend bezig bent. Al die cartridges en ander milieubelastend afval: dat moet toch wel anders en schoner kunnen, digitaliseermeneer? Het is tijd om over te gaan tot de digitale transformatie van je business. Je verzint een plan waarmee je het vervuilende afval dat je als bedrijf produceert kunt recyclen. Mooier gezegd: je verkleint de ecologische voetafdruk.

Had je niet gedacht hè, toen je besloot om de zolder eens goed op te ruimen en je ineens met een doos vergeelde…..enfin, de rest is geschiedenis.

Dit artikel op uw website?

Wilt u dit artikel overnemen op uw eigen website of blog, dan is dit toegestaan mits u:

  • ons hiervan op de hoogte stelt;
  • onderaan het artikel een link opneemt naar deze pagina;
  • het artikel integraal overneemt, inclusief de hyperlinks in de tekst.