Vraag het VSE: Mixed reality
Mixed: Gemengd(e)
Reality: Werkelijkheid, realiteit, waarheid
Op de afbeelding is een bril te zien. Een beetje een rare bril. Als je hem bijvoorbeeld in een Marvel Avenger-film ziet, kijk je niet raar op. Maar als je hem in het dagelijkse leven tegen zou komen, zou je er toch met gemengde gevoelens naar kijken. Laten we de bril eens nader bekijken. Daar is ie tenslotte voor, om te kijken.
Deze bril is een Microsoft Hololens, op dit moment de meest bekende Mixed Reality (MR)-headset. Dus geen simpel brilletje. Vroeger – laten we zeggen een jaar geleden – werd dit een Augmented Reality (AR)-headset genoemd. Maar die tijd is geweest, het onderscheid tussen AR en MR wordt steeds duidelijker.
Oké duidelijk. Maar vertel: wat is MR nou eigenlijk?
Er zijn vier soorten realiteit, waarvan we de echte realiteit voor de gemakkelijkheid nu even buiten beschouwing laten. De drie anderen zijn zogenaamde ‘digitale’ realiteiten, Virtual Reality (VR), AR en MR. En MR is daarvan de meest onbekende. Da’s best vreemd te noemen, want volgens de deskundigen heeft MR de grootste kans om grootschalig (‘mainstream’) door te breken. En waarom is dat zo? Dat vraagt om een beknopte uitleg van de drie genoemde technieken:
Bij Virtual Reality wordt de gebruiker (de brillendrager dus) afgesloten van de buitenwereld. Gebruiker ondergaat ervaringen in virtuele werelden die zijn opgebouwd uit computer gegenereerd of echt film- en/of fotomateriaal.
De techniek waarbij de gebruiker de echte wereld om zich heen ziet, die is verrijkt door het toevoegen van digitale elementen (de AR-Overlay) noemen we Augmented Reality. Die overlay kan van alles zijn: (computer)afbeeldingen, video, geluid. De overlays worden weergegeven aan de hand van zogenaamde markers: punten die herkend worden door de AR-headset. Die weet op die manier waar de elementen weergegeven moeten worden.
Als derde digitale werkelijkheid komen we bij de Mixed Reality, de techniek waarbij de volledige omgeving inclusief alles wat er zich in die omgeving bevindt in kaart wordt gebracht. MR projecteert digitale elementen in deze omgeving. Die elementen kunnen interacteren met hun omgeving, maar ook met elkaar. De weergegeven elementen zijn van zo’n hoge kwaliteit dat ze vrijwel niet meer van echt te onderscheiden zijn. De grens tussen werkelijkheid en virtueel vervaagt: Mixed Reality.
Als je dat zou willen, kun je gewoon rondlopen met zo’n rare bril. In tegenstelling tot bij het dragen van een VR-headset hoef je bovendien niet bang te zijn dat je tegen dingen aanloopt. Je ziet alles, het verschil is dat de MR-headset een extra laag ‘werkelijkheid’ toevoegt. De bril traceert je beweging, brengt je omgeving in kaart en detecteert waar je kijkt en weet hoe jouw fysieke omgeving eruit ziet.