Project Details

BELO Groep

Werkkuilen trams

Industrial automation

Machinebouwers

2022

www.belogroep.nl

BELO groep

Beveiligen werkkuilen trams

De BELO Groep is een onderneming die in hoofdzaak klantspecifiek produceert. In de loop van haar ruim 35-jarige bestaan heeft de BELO Groep hierbij een prominente positie op de Europese markt verworven. Pragmatisch en innovatief denken, in overleg met opdrachtgevers, zijn onder andere belangrijke aspecten waaraan de BELO Groep haar bestaan heeft te danken. Engineering en volledige productie in eigen beheer zijn een goede basis voor een klantspecifieke oplossing. 

Binnen de BELO Groep is een ruime ervaring en expertise beschikbaar op het gebied van machinebouw. In de loop van de tijd heeft de BELO Groep zich gespecialiseerd op het gebied van speciale machines. Machines welke voor een specifieke toepassing worden ontwikkeld en gebouwd. Veelal zijn deze machines gebaseerd op de toepassing van staalbouw, hydrauliek en soms complexe procesaansturingen. Kernwoord hierbij is veiligheid voor zowel de gebruiker als de omgeving. 

Onze Uitdaging:

In Amsterdam bij het Gemeentelijk Vervoerbedrijf GVB verwierf onze partner De Belo Groep de opdracht voor het beveiligen van de werkkuilen voor de trams. Werkzaamheden aan een werkplaats ‘zonder bandenpomp’. En omdat het hier natuurlijk om flinke gevaartes gaat, die niet binnen een paar tellen stil staan, is die veiligheid heel belangrijk. 

Chris Hoogenboom legt uit wat er zo uitdagend en spannend is aan deze opdracht. . “Alle verschillende systemen en componenten die hier met elkaar moeten communiceren, zijn van verschillende leveranciers. De loopkatten boven de tram, de deuren, hefplateaus en kophefplateaus maar ook de besturing van de bovenleiding. Wij zorgen ervoor dat de veiligheid geregeld is.” 

 

De Oplossing:

VSE leverde de besturing voor de werkkuilen en de kasten waarin een en ander fysiek geregeld wordt. Daarvoor wordt Siemens gebruikt als platform waarmee we de signaaluitwisseling tussen alle onderliggende systemen verzorgen. VSE en Siemens, beide high-end engineering experts, zijn elkaars vaste partner in veel complexe projecten. Kasten en bedieningspanelen – die laatste zijn in de vorm van lessenaar met een hmi – komen van De BELO groep. Er werd gezocht naar een betrouwbare samenwerkingspartner met veel ervaring. VSE is hiervoor de aangewezen partij. 

Belo groep werkkuil tram

Hoe we dit deden:

Dit project is een nauwe samenwerking geworden tussen VSE en De BELO Groep. Elk met zijn eigen specialistische kennis op gebied van Industrial automation & motion.

“Onze besturing zorgt voor de controle van de systemen en de bevoegdheden. Dat gebeurt met plc’s en relais die onder in de kuil in een besturingskast zijn gemonteerd. De tram rijdt de werkplaats in naar de juiste positie, waar de stroomafnemers worden losgekoppeld van de bovenleiding. We moeten als het ware eerst een onveilige situatie veilig maken. Als de tram op positie staat, zoals dat heet, dan zorgen de bordessen naast en de kophekken voor de tram voor veilige werkplekken. Als de situatie als onveilig wordt beoordeeld door de besturing dan worden de hekken automatisch gesloten. Voor de bovenleiding is ook een noodstopvoorziening ingericht.” 
De bordessen worden naar de zijkant van de tram toe bewogen. Afstandssensoren zorgen ervoor dat ze op het juiste moment stoppen. Omdat er wel drie verschillende types trams in de werkplaats komen, moet dat per tram worden bepaald. “Er zijn ook trams met een harmonicadeel. Dan moet je ervoor zorgen dat de sensor niet precies daar gepositioneerd is, want dan detecteert hij niet goed.” 

Boven op de tram moeten de airco, de stroomafnemer en besturingsdelen toegankelijk kunnen worden gemaakt voor onderhoud of reparatie. De signaaluitwisseling met de loopkat zorgt ervoor dat als er iets in de loopkat boven de tram hangt, het bordes niet kan worden betreden. De bediening van die loopkat gebeurt met een radiografische afstandsbediening en dat moet dus goed worden uitgewisseld met de andere signalen. De vrijgave van het bordes wordt bepaald aan de hand van de positiebepaling van de loopkat. Alles voor de veiligheid. 

Rob de Grootte van VSE heeft de programmatuur geschreven waarmee de veiligheid wordt geregeld. Samen met Belo heeft hij gezorgd voor het testen van alle veiligheidsfuncties. Alle aspecten op het gebied van die veiligheid heeft hij samen met het GVB uitgedokterd. En dat het belangrijk is om vooraf echt alle aspecten uit de kauwen, merken we tijdens ons bezoek. “Er moet een toeter bij”, was de opdracht. Dat lijkt simpeler dan het is. De ‘toeter’ moet in de tekening worden opgenomen, er moet een kabel worden gelegd, die moet worden aangesloten. Het functionele ontwerp moet worden aangepast. Het ontwerp moet bij oplevering natuurlijk wel een-op-een overeen komen met de werkelijkheid. 

Missie geslaagd

Het Resultaat

Het hele project zal vol uitdaging. Schakelen met veel verschillende partijen en ook nog onder tijdsdruk. Maar het resultaat is optimaal.

Inmiddels is er een SAT geweest en staat er een SIT gepland. De acceptatie is er dus, de integratie moest nog gebeuren. En ja, zoals dat gaat: naarmate het werk vordert staan de mensen die ermee moeten gaan werken te trappelen van ongeduld. Liever vandaag dan morgen willen ze de nieuwe kuilen in gebruik gaan nemen. Maar, veiligheid is niet gediend met haast, dus de zorgvuldige benadering is op zijn plaats.

Het eerste deel van de opdracht was het volledig inrichten van de beveiliging van drie nieuwe werkkuilen. Aansluitend worden drie oude kuilen aangepast aan de nieuwe stand der techniek. De oudste werkkuilen worden gesloten waarmee er straks zes moderne werkkuilen in gebruik zijn. Met veilige componenten en aangepaste procedures.

Meer weten?

Radboud van Dusseldorp

Vraag naar elektrificatie bouwmaterieel

Commercieel technisch manager

r.van.dusseldorp@vse.nl

+31 6 249 321 91

“Het project zat vol uitdaging. Maar het resultaat is optimaal."
Belo groep werkkuil tram
Projecten

Succes Verhalen

 Nieuwe aandrijving en besturing voor Papendrechtsebrug

Infrastructurele werken Projecten

Nieuwe aandrijving en besturing voor Papendrechtsebrug

 Wantijbrug krijgt 3B opbouw

Infrastructurele werken Projecten

Wantijbrug krijgt 3B opbouw

 Rampspolbrug energieneutraal

Infrastructurele werken Projecten

Rampspolbrug energieneutraal