MARIN staat voor schone, slimme en veilige scheepvaart en duurzaam gebruik van de zee. Het maritieme onderzoeksinstituut is een onafhankelijke kennispartner voor de maritieme sector, overheid en maatschappij. Al in 1932 begon MARIN in Wageningen in grote bassins proeven te doen met schaalmodellen van schepen met als doel de internationale scheepvaart efficiënter, duurzamer en trillings- en geluidsarmer te maken en bemanningsleden op te leiden. In de bassins kunnen alle omstandigheden op zee en op de rivieren worden nagebootst, waaronder wind en golfslag. In Ede heeft MARIN een vacuümtank voor trillings- en geluidtesten en voor onderzoek naar cavitatie van scheepsschroeven.
De door MARIN zelf gebouwde scheepsmodellen worden met sleepwagens door het bassin getrokken. Dit moet heel nauwkeurig gebeuren, want alle onnauwkeurigheden zijn direct terug te zien in de testresultaten. Ook veiligheid is belangrijk, aangezien er op de meeste sleepwagens mensen staan. De sleepwagens zijn een soort rijdende trein, maar dan binnenin een gebouw. De aandrijving en besturing moeten zeer betrouwbaar zijn, want de sleepwagens moeten iedere dag functioneren. Ongewenste stilstand van een sleepwagen kan MARIN zich niet veroorloven.
MARIN heeft 7 testfaciliteiten: een binnenvaarttank, diepwatertank, hogesnelheidstank, offshorebassin, zeegangs- en manoeuvreerbassin, vacuümtank en cavitatietunnel. Alle tanks en bassins hebben een sleepwagen, waarvan de oudste in 1932 in bedrijf is genomen. Ze zijn mechanisch onverwoestbaar, maar hadden de afgelopen jaren een nieuwe aandrijving en besturing nodig om weer jaren betrouwbaar te kunnen functioneren.
In 2011 kwam MARIN via Siemens met VSE in contact. Als Motion & Drives Partner van Siemens hebben wij inmiddels zes bestaande sleepwagens gereviseerd. De sleepwagens kregen een high-end, handzame SINAMICS 120-aandrijving en een SIMOTION-besturing. Hierdoor is hun efficiëntie en nauwkeurigheid toegenomen. We hebben ook proactief meegedacht over nieuwe functionaliteiten die het gebruik van de sleepwagen verbeteren.
Om een gereviseerde sleepwagen zo snel mogelijk weer in gebruik te kunnen nemen, hebben we bij twee projecten samen met MARIN en Controllab Products de besturing op voorhand virtueel getest. Hardware in the Loop (HIL) is een techniek om besturingen te koppelen aan een simulatie van de sleepwagen, een Digital Twin. Je kunt hiermee besturingen effectief testen onder standaard condities, maar ook onder condities die je normaal gesproken alleen bij calamiteiten tegenkomt. Gaat het mis, dan gaat er alleen een simulatie mis. Met HIL-simulatie kunnen we de grenzen nauwkeurig onderzoeken en de besturing zeer nauwkeurig instellen. De inbedrijfstelling wordt hiermee aanzienlijk verkort. Zo duurde de inbedrijfstelling van de sleepwagen in het Seakeeping Manoeuvring Bassin slechts 2 in plaats van 6 weken.
2011 – Binnenvaarttank/Ondiepwatertank
Sleepwagen van 50 ton die maximaal 4 m/s kan rijden.
2014 – Diepwatersleeptank (bouwjaar 1932)
Sleepwagen van 35 ton die binnen 10 seconden op de maximale snelheid van 9 m/s moet komen en daarna gecontroleerd tot stilstand wordt gebracht. Naast de aandrijving en besturing is ook de totale elektrische installatie van de sleepwagen vernieuwd.
2014 – Concept Bassin
Sleepwagen van 20 ton die maximaal 10 m/s kan rijden, installatie moest zeer compact gebouwd worden vanwege de beschikbare ruimte. Ook diverse platforms moesten omhoog en omlaag gestuurd kunnen worden.
2016 – Offshore Bassin
Sleepwagen met een overspanning van 40 m, voorzien van 3 subwagens en 3 volgsystemen. Sleepwagen en subwagens moeten het model volgen met een zeer kleine volgfout. Toepassing van speciale filters om positie en snelheid van een model te voorspellen. Sleepwagen moet ook zeer nauwkeurig bepaalde vooraf opstelde tracks kunnen uitvoeren waarbij snelheid, versnelling en positie binnen nauwe grenzen gestuurd moeten worden.
2017 – Seakeeping Manoeuvring Bassin
Sleepwagen met een overspanning van 40, gewicht 95 ton, maximale snelheid 6 m/s, voorzien van 2 subwagens. Ook voorzien van volgmode en afspelen van vooraf opgestelde tracks.
2023 – Depressurized Wave Bassin
Sleeptank waar de luchtdruk kan worden verlaagd tot 30 millibar, 1/30 atmosfeer. Sleepwagen van 90 ton, maximale snelheid 6 m/s, apparatuur geplaats in een druktank met een diameter van 2,5 m. Sleepwagen wordt bediend vanuit de controlekamer. De oude besturingskasten bleven staan en werden op locatie omgebouwd. Vanwege de beperkte ruimte bouwden we SINAMICS S120-drives met een compacte vorm in, het zogenaamde booksize-formaat. Het testen en inbedrijfstellen deden we samen met MARIN.
Dit kunstwerkje kregen we van MARIN n.a.v. ons 50-jarig bestaan in 2024. De bedenker en maker is Jan de Boer, senior projectmanager maintenance, development & support bij MARIN.
Jan de Boer, senior projectmanager maintenance, development & support bij MARIN
Peter Geurts, engineer bij MARIN
Techniek en vertrouwen essentieel bij renovatie Haringvlietbrug
De sleepwagen van MARIN in Wageningen heeft revisie nodig. Een gevaarte van 35 ton binnen 10 seconden op de maximale snelheid brengen.
De 3000 PDS is een enorme funderingsmachine, naar verluidt de grootste van Europa.
De 3000 PDS is een enorme funderingsmachine, naar verluidt de grootste van Europa.
De Wantijbrug krijgt een 3B opbouw. De gehele brug, inclusief aandrijving en kleppen is vervangen.
De nieuwe Ramspolbrug is volledig energieneutraal. Het is de enige brug ter wereld die meer energie produceert dan verbruikt.