Project Details

MARIN

Revisie sleepwagen

Machinebouwers

www.marin.nl

2023

MARIN

Sleepwagen in vacuümtank

In 2023 mochten we voor het maritieme onderzoeksinstituut MARIN een sleepwagen renoveren in een bijzondere omgeving: de vacuümtank van MARIN in Ede. Het was al de zesde sleepwagen die we voor MARIN hebben mogen renoveren.

Onderzoek naar cavitatie

MARIN doet in Ede onder meer onderzoek naar cavitatie bij scheepsschroeven. Hierbij ontstaan luchtbellen op de schroefbladen waarin een vacuüm heerst. Wanneer de luchtbellen imploderen, kunnen ze de scheepsschroef letterlijk ‘opvreten’. Om cavitatie te kunnen waarnemen, moet men de luchtdruk kunnen schalen. Hiervoor heeft MARIN in Ede een bassin waarin de luchtdruk verlaagd kan worden tot 30 millibar, 1/30 atmosfeer. In deze bunker bevindt zich een 220 meter lang waterbekken met een inhoud van ruim 30 miljoen liter. Er ligt een sleepwagen voor scheepsmodellen. Hij weegt 90 ton en heeft 4 wielen die elk worden aangedreven door een motor van 120 kW.

Slepen-hoofd-crop

Nieuwe besturing:

 De sleepwagen had een nieuwe besturing en aandrijving nodig omdat de bestaande technologie het einde van haar levensduur had bereikt. Spare parts waren niet meer verkrijgbaar. We werden door MARIN benaderd voor de ombouw. Sinds 2011 hebben we voor MARIN al zes sleepwagens mogen renoveren. 

We zijn een door MARIN gewaardeerde technische partner, zoals blijkt uit het volgende citaat van de klant: “Met VSE kunnen we direct de technische diepte ingaan. Ze zijn als Motion & Drives partner van Siemens gespecialiseerd in SIMOTION en wij in alle zaken daaromheen. We vullen elkaar goed aan.”

SIMOTION en SINAMICS:

Opnieuw hebben we gekozen voor een SINAMICS S120-aandrijving en een SIMOTION-besturing. We zijn als Motion & Drives partner van Siemens gespecialiseerd in SIMOTION. De functionaliteit van de nieuwe besturingssoftware is gebaseerd op de software die we eerder voor andere sleepwagens van MARIN hebben gebouwd. 

Marin Siemens 2
Inbouwruimte beperkt

Passen en meten

Omdat de oude besturingskasten bleven staan, moesten onze installateurs het paneel op locatie opbouwen. Geen alledaags klusje! Bij het selecteren van hardwarecomponenten hebben we rekening gehouden met de beperkte inbouwruimte. We hebben gekozen voor een compacte bouwvorm van de SINAMICS S120-drives, het zogenaamde booksize-formaat.

Onze installateurs hebben door een kleine ruimte alle oude vermogenselektronica afgevoerd en de nieuwe componenten naar binnen gebracht. Ze hebben het voedingsgedeelte vernieuwd, een nieuwe 700KVA transformator 565VAC/480VAC geplaatst om de aangeboden spanning te verlagen in de kast, alle oude motormodules vervangen en het zware koperwerk passend gemaakt. Verder hebben ze o.a. de motorkabels vervangen en nieuwe connectieboxen voor het mobiele panel geïnstalleerd op de sleepwagen en in de controle-ruimte.

Onze specialist

Radboud van Dusseldorp

Vraag naar elektrificatie bouwmaterieel

Voor meer informatie:

Commercieel technisch manager

 r.van.dusseldorp@vse.nl

+31 6 249 321 91

 

E-mail: Verkoop@vse.nl

"VSE komt altijd met een goed verhaal waar we geen gaten in kunnen schieten."
Jan de Boer
Senior projectmanager maintenance, development & support bij MARIN
Projecten

Succes Verhalen

 Revisie van sleepwagen MARIN in vacuümtank

Ingenieursbureaus Machinebouwers Projecten

Revisie van sleepwagen MARIN in vacuümtank

 ETEC - engineering van machine voor heipalen

Infra Ingenieursbureaus Projecten

ETEC - engineering van machine voor heipalen

 MARIN - revisie sleepwagen

Consmema Ingenieursbureaus Machinebouwers Projecten Siemens

MARIN - revisie sleepwagen