MARIN: enorme kolos komt binnen 10 seconden tot stilstand
Zes weken. Meer tijd was er niet voor het ombouwen van de sleepwagen in de diepwatertank van onderzoekinstituut MARIN in Wageningen.
Die planning werd gehaald doordat samenwerkingspartners Siemens en VSE het project tot in de puntjes hadden voorbereid, wordt duidelijk uit een interview van projectmanager Ko de Wolff van MARIN met de Siemens-publicatie Sieformatie.
Het was een hele beslissing om deze sleepwagen te laten moderniseren, aldus De Wolff. ‘Deze wagen is continu in gebruik en belangrijk voor onze productie. Zes weken stilstand voor een revisie heeft daarom flinke consequenties.’
Krappe planning
De krappe planning duwde de logistiek tot op het randje van het haalbare. Ook op het technische vlak werden de grenzen opgezocht, blijkt.
De sleepwagen is een kolos van 35 ton die binnen 10 seconde op de maximale snelheid van negen meter per seconde moet komen en daarna gecontroleerd tot stilstand moet worden gebracht.
Vergelijk het met een vrachtwagen die de beweging van een CNC-machine moet maken, zegt De Wolff. ‘Nauwkeurigheid is van het grootste belang; alle onnauwkeurigheden zijn direct terug te zien in de meetresultaten.’
Foto rechts: het Maritime Research Institute Netherlands (MARIN) in Wageningen test schepen in alle soorten en maten en voor klanten van over de hele wereld. Een belangrijk onderdeel daarbij zijn de sleepwagens, die schaalmodellen door een bassin trekken.
Nieuwe besturing en aandrijving
MARIN vroeg om een nieuwe, handzame besturing en een nieuwe aandrijving voor de sleepwagen. Na een mechatronische analyse door Siemens en VSE werd gekozen voor een SINAMICS S120-aandrijving en een SIMOTION D-besturing. VSE realiseerde hiermee een zeer geavanceerde regeling, aldus De Wolff.
‘Daarvoor werd onder meer de aandrijving veranderd’, vertelt Jan van Vuuren, hoofd van de afdeling software van VSE die samen met software engineer Leendert Uithoven de vernieuwingen voor de sleepwagen ontwierp. ‘Ook hebben we door de manier van afremmen aan te passen de effectieve meetafstand met 30 meter vergroot. De wagen remt nu pas op het eind van het bassin en beheerst af. Een grotere efficiëntie en hogere nauwkeurigheid voor MARIN’, aldus Van Vuuren.
‘Voor ons was het een boeiende opdracht waar we met voldoening op terugkijken. Vooral ook omdat we de ruimte kregen om proactief mee te denken over nieuwe functionaliteiten die het gebruik van de sleepwagen verder verbeterden.’
De meettechnici van MARIN die dagelijks met de sleepwagen werken, zijn erg te spreken over de gereviseerde wagen. ‘Gemakkelijk te bedienen en super dat hij beter en later remt’, aldus meettechnicus Richard Joosten. ‘De wagen, die al uit 1933 stamt, kan er weer 20 jaar tegen.’
Binnenkort gaat MARIN nog een sleepwagen vernieuwen. Ook dat gebeurt in samenwerking met Siemens en VSE. ‘Never change a winning team’, klinkt het bij MARIN.
2 Comments
[…] toepassingen passen wij vooral Sinamics S120 toe in zeer geavanceerde applicaties. Denk aan een sleepwagen in het bassin van een maritiem onderzoeksinstituut of een hybride aggregaat voor duurzaam netbeheer. […]
[…] veel ervaring mee. We hebben deze technologie ook ingezet voor diverse sleepwagenprojecten van MARIN. Voor een optimale werking moeten de mechanica en software van de sleepwagen perfect geïntegreerd […]
Comments are closed.