• info@vse.nl
  • Opaalstraat 10, 2872 ZR Schoonhoven
 VSE en MARIN: gelijkwaardige gesprekspartners

VSE en MARIN: gelijkwaardige gesprekspartners

MARIN heeft voor ons een fraaie collectie projectfoto’s in de vorm van een scheepsschroef gegoten. Wij kregen dit kunstwerkje tijdens onze open dag in september 2024 naar aanleiding van ons 50-jarig bestaan.

De bedenker en maker van deze leuke attentie is Jan de Boer, senior projectmanager maintenance, development & support bij MARIN. Samen met zijn team hebben we de afgelopen jaren verschillende revisieprojecten voor MARIN mogen uitvoeren.

Jan de Boer (midden) tijdens ons jubileumfeest in september 2024.
De vacuümtank van MARIN in Ede.
Swath Schlepp Marin, 28 June 2007, 20 knots, 145¡ waves, 3,5 m simuliert

Better Ships, Blue Oceans

MARIN is een wereldwijd erkend onafhankelijk topinstituut voor maritiem onderzoek met vestigingen in Wageningen en Ede. Onder het motto ‘Better Ships, Blue Oceans’ draagt MARIN bij aan een schone, slimme en veilige scheepvaart en een duurzaam gebruik van de zee.

Schaalmodellen

In 1932 begon men in Wageningen in grote bassins proeven te doen met schaalmodellen van schepen. In de bassins kunnen alle omstandigheden op zee worden nagebootst, waaronder wind en golfslag.

In Ede heeft MARIN een vacuümtank voor trillings- en geluidstesten en voor onderzoek naar cavitatie van scheepsschroeven.

Nieuwe besturing

De scheepsmodellen worden met sleepwagens door het bassin getrokken. VSE was sinds 2011 betrokken bij de revisie van 6 bestaande sleepwagens en dacht ook mee over de bouw van een nieuwe sleepwagen. Als Motion & Drives Partner van Siemens hebben we de sleepwagens voorzien van een nieuwe SINAMICS S120-aandrijving en een SIMOTION-besturing.

VSE en MARIN: gelijkwaardige gesprekspartners
Wij hebben al zes sleepwagens voor MARIN een nieuwe besturing/aandrijving gegeven.

Veilig en betrouwbaar

Over de samenwerking met ons is Jan de Boer erg tevreden. “VSE verdiept zich goed in wat we willen en waar we tegenaan lopen. Ze staan open voor onze vragen en opmerkingen en komen proactief met goede oplossingen. Onze sleepwagens moeten iedere dag betrouwbaar kunnen rijden, want daar verdienen we ons geld mee. We hebben klanten over de hele wereld die voor proeven vaak meerdere weken vanuit het buitenland naar Nederland komen. Als een sleepwagen het op zo’n moment niet doet jaag je jezelf en de klant op kosten en verlies je goodwill. Mede dankzij de goede service van VSE kunnen we dergelijke scenario’s voorkomen. Naast betrouwbaarheid is veiligheid een belangrijk aspect, want er staan mensen op zo’n wagen. Het is een soort rijdende trein binnenin een gebouw.”

HIL-testen

De door VSE gereviseerde sleepwagens draaien na de inbedrijfstelling meestal in één keer goed. Restpunten komen nauwelijks voor. “Dit komt mede omdat we Hardware in the Loop (HIL) geïntroduceerd hebben bij VSE”, zegt Jan. “Hierdoor kun je werking van de besturing op voorhand, met behulp van een softwaremodel simuleren en optimaliseren. Je hoeft dan niet na de inbedrijfstelling nog allerlei dingen on site bij te stellen. Wij hebben HIL toegepast in 2 projecten en VSE heeft het inmiddels ook in zijn eigen projectaanpak geïntegreerd. We gebruiken het simulatiemodel alleen voor testen. Je zou er ook operators mee kunnen trainen, maar dat is in ons geval niet nodig.”

Gelijkwaardigheid

MARIN weet zelf heel goed aan welke normen en eisen haar proefopstellingen moeten voldoen, maar wil dat ook technisch partners die kennis hebben. “VSE heeft hiervoor in de afgelopen jaren verschillende cursussen gevolgd. Wij vinden het fijn dat ze dit zo goed oppakken. Hierdoor zijn we gelijkwaardige gesprekspartners geworden.”