
Toekomstbestendige infrastructuur op InfraTech 2025
Met een team van 5 collega’s hebben we woensdag 15 januari de InfraTech 2025 in Rotterdam Ahoy bezocht, hét ontmoetingsplatform voor opdrachtgevers, opdrachtnemers en toeleveranciers in de infrasector.
Het centrale thema van de InfraTech 2025 was ‘renoveren en vervangen’. Nederland staat dan ook voor een enorme opgave op infrastructureel gebied. De komende jaren moeten op grote schaal bruggen, viaducten en andere kunstwerken worden vervangen of gerenoveerd zodat ze weer toekomstbestendig zijn. Om dit haalbaar en betaalbaar te houden is een innovatieve aanpak nodig.
Digitalisering
Moderne, digitale besturingstechniek en monitoringsystemen spelen hier een belangrijke rol in. Door het aanbrengen van sensoren wordt onze infrastructuur steeds slimmer, efficiënter en kunnen we de staat van allerlei kunstwerken continu meten. Deze datagedreven aanpak legt het fundament voor predictief onderhoud, waardoor ongewenste stilstand van bijvoorbeeld pompen en motoren wordt voorkomen. Dit draagt bij aan een vlotte verkeersdoorstroming.
Standaardisatie
Onder meer Rijkswaterstaat zet in op datagedreven asset management op basis van standaarden. Enkele jaren geleden implementeerde VSE voor het eerst de 3B-standaard die door Yunex Traffic (voorheen Siemens Mobility) in opdracht van RWS is ontwikkeld voor de bediening, besturing en bewaking (3B) van bruggen, tunnels en sluizen. De Wantijbrug kreeg destijds al eerste brug de 3B-standaard, maar we hebben deze inmiddels ook toegepast op de Haringvlietbrug. Hierbij werken we nauw samen met andere partijen en de eindklant.
Digital Twins
Om de high-end besturingen die we maken in één keer goed op te leveren, maken we gebruik van digital twins en simulatietools waaronder SIMIT van Siemens, 20-SIM van Controllab en Emulate 3D van Rockwell. We kunnen hiermee de besturing virtueel testen en optimaliseren. Dit leidt tot een hoge kwaliteit en een aanzienlijke verkorting van de inbedrijfstelling.
Samen sterk
Op de InfraTech 2025 hebben we met klanten en partners bijgepraat over de bovenstaande en andere ontwikkelingen. Radboud van Dusseldorp, commercieel manager: “Het was een fantastische beurs. We hebben veel partners gesproken waaronder Croonwolter&dros, Yunex Traffic, Swarco, Vialis en NST. Samen kunnen we de infrastructuur in Nederland verduurzamen, innoveren en toekomstbestendig maken. We hebben nieuwe kansen gezien en denken er momenteel over na om over twee jaar met een eigen stand op de InfraTech 2027 te staan!”
Leergierig en commercieel
Behalve onze bestaande relaties hebben we op de beurs ook veel nieuwe partijen gesproken. Cas de Visser, op 1 november 2024 bij ons in dienst getreden als Business Development Representative, heeft flink wat visitekaartjes uitgedeeld. “Met meer dan 450 exposanten was de InfraTech 2025 echt enorm! Voor mij was het vooral interessant om nieuwe partijen te benaderen en bij hen de expertise van VSE onder de aandacht te brengen. Ik heb hier ook persoonlijk veel van geleerd. Als mensen merken dat je nog vrij nieuw bent in de sector staan ze er doorgaans voor open om hun kennis te delen.”