Project Details
- Opdrachtgever
- Project
- Doelgroep
- Website
- Sinds
2023
Techniek en vertrouwen essentieel bij renovatie
Heel Nederland keek mee toen in de zomer van 2023 de nieuwe tandbaan en brugklep van de Haringvlietbrug werden ingehesen. Met de vernieuwing van het beweegbare deel van de brug heeft de combinatie Mobilis en Croonwolter&dros een huzarenstukje geleverd. VSE nam de high-end besturing voor de aandrijvingen op zich, niet als onderaannemer maar als technisch partner.
De 1120 meter lange Haringvlietbrug in de A29 werd in 1964 in gebruik genomen. Ze verbindt de Hoeksche Waard met Goeree-Overflakkee via de Hellegatsdam en met het vasteland van Noord-Brabant via de brug over de Volkeraksluizen. Het beweegbare deel van de Haringvlietbrug bereikte begin 2023 het einde van zijn technische levensduur en moest vervangen worden. Rijkswaterstaat (RWS) gunde de opdracht in mei 2022 aan de Combinatie Mobilis en Croonwolter&dros, die VSE inschakelde voor de realisatie, het testen en inbedrijfstellen van de hard- en software ten behoeve van de aandrijving.
Sterke partner
Wouter Jinssen, senior lead engineer (IA, E en IT/OT) bij Croonwolter&dros, is deskundig op het gebied van transmissie- en aandrijftechniek. Hij heeft in het verleden voor Siemens gewerkt als specialist aandrijftechniek. Verder heeft hij veel ervaring met industriële netwerken. “Voor de realisatie van het aandrijfgedeelte hadden we een sterke partner nodig. Op een feestje ontmoette Aris van Erkel, divisiedirecteur Infra bij Croonwolter&dros | TBI, een medewerker van VSE die vertelde dat VSE ook de aandrijving van de gerenoveerde Wantijbrug heeft uitgevoerd op basis van het 3B Bouwblok. Inmiddels hadden we ook van Siemens de tip gekregen om naar VSE te gaan.”
3B Bouwblok
Het 3B Bouwblok is een door Yunex Traffic (voormalig Siemens Mobility) ontwikkelde standaard waarmee beweegbare bruggen op afstand kunnen worden bediend, bestuurd en bewaakt (3B). RWS gaat deze inzetten voor diverse beweegbare bruggen in het land, waarvan de meeste nu nog hun eigen besturing hebben. Door over te stappen naar één standaardbesturing wordt het beheren van de bruggen minder complex en efficiënter. Wouter: “De ervaring van VSE met 3B op de Wantijbrug was vanwege de korte doorlooptijd van de Haringvlietbrug van grote waarde.”
Vertrouwen
“De tender voor dit project was bijzonder kort”, vertelt Yvo van de Klundert, projectleider bij Croonwolter&dros voor dit project. “We moesten met bloedspoed een prijs op tafel leggen en het project vanaf het voorontwerp snel oppakken. We kwamen er pas einde 2022 aan toe een partner te zoeken voor de realisatie van het aandrijfgedeelte.” Yvo: “We zijn met VSE op basis van vertrouwen in zee gegaan, nog voor er een officieel contract was. Hun technische kennis en ervaring met het 3B Bouwblok gaf de doorslag. Na het eerste gesprek wist ik genoeg; we konden snel schakelen en ze begrepen de opdracht goed.”
Commitment
Ook binnen VSE zelf moest snel geschakeld worden om de opdracht aan te kunnen nemen. Projectleider Roy van Rijswijk: “Wij hebben altijd meerdere projecten lopen en we zaten in een drukke periode. Onze eerste prioriteit was dan ook commitment krijgen vanuit ons MT om de Haringvlietbrug aan te nemen.” Hardware engineer Ronald Boere vult aan: “Bovendien hadden we in die periode te maken met lange levertijden. De combinatie had gelukkig al direct na het winnen van de opdracht de componenten ingekocht die ze dachten nodig te hebben en we konden ook putten uit onze eigen voorraad. Uitdagend was dat alles snel af moest en Croonwolter&dros voor ons een nieuwe klant was. Je kunt op voorhand moeilijk inschatten hoe soepel zo’n eerste samenwerking zal verlopen.”
“Maar we wilden er absoluut voor gaan”, zegt Radboud van Dusseldorp, commercieel manager bij VSE. “Er komen nog meer van dergelijke projecten aan, dus je moet op die trein stappen. Dat we in januari zonder inkoopnummer begonnen zijn, geeft aan hoe groot het vertrouwen van ons MT was in de opdrachtgever.”
Voortvarend
Om snelheid te kunnen maken, zaten alle betrokken engineers van VSE samen aan dezelfde tafel: Leendert Uithoven en Tim van Kooten voor de software engineering, Ronald Boere voor de hardware engineering, Jan van Vuuren als technisch eindverantwoordelijke en Roy van Rijswijk als projectleider. De lijnen met de klant waren kort en het contact was proactief. Technische vragen vanuit VSE werden door Wouter bijna per ommegaande beantwoord. “Met Wouter en Yvo hadden wij twee goed bereikbare contactpersonen”, aldus Roy. “Het was heel fijn dat we niet eerst hoefden uit te zoeken bij wie we moesten zijn.”
Immense brugkelder
Ronald moest als hardware engineer gebruik maken van de vooraf gekozen kastruimte. Hij ging op locatie kijken hoe de kast geplaatst stond en hoe de kabels erin en eruit kwamen. “Het indelen van een kast is altijd weer een denkoefening. Ik heb een rondleiding gekregen door de brugkelder om de afstanden goed te kunnen inschatten. Wat een immense ruimte! Pas toen ik er stond, kreeg ik echt gevoel voor de dimensies.”
Uitvoerig testen
VSE had voor de uitvoering een slot van slechts 48 uur. Roy van Rijswijk: “We konden ons geen enkele fout permitteren en hebben oneindig veel getest. Eerst binnen de simulatieomgeving SIMIT van Siemens, waardoor we vooraf konden aantonen dat we de vraag konden invullen. Tijdens de FAT (Fabrieks Acceptatie Test) bij ons in Schoonhoven zijn de veiligheids- en besturingstechniek en de aandrijving getest. Er waren nagenoeg geen openstaande punten. Van RWS kregen we te horen dat het perfect was.”
Veiligheid
Huzarenstukje
Gigantische puzzel
Trots en opluchting
Partnership
Yvo kijkt als projectleider tevreden terug, óók op de samenwerking met VSE. “We waren op zoek naar een onderaannemer, maar hebben een partner gevonden. Deze samenwerkingsvorm kan ik bij alle volgende projecten alleen maar toejuichen. Binnen partnerships toont iedereen initiatief en is iedereen bereid om een stapje meer te doen. Dat geldt ook voor de opdrachtgever: we zijn op dit project een RWS tegengekomen die heel erg heeft meegewerkt en met ons mee heeft gedacht.” Wouter: “Met VSE hebben we zonder wrijvingen samengewerkt. Ze hebben aan twee woorden genoeg en ze hebben ook voldoende medewerkers met kennis van de materie. Ook hun no-nonsense mentaliteit bevalt me; je kunt elkaar altijd op verbeteringen wijzen.”
Enthousiasme
Vervolgtraject
Onze klanten in infra:
Succes Verhalen
Infra Infrastructurele werken Projecten
ePowerunit: duurzame samenwerking in de polder
Infra Infrastructurele werken Projecten Siemens
Techniek en vertrouwen essentieel bij renovatie Haringvlietbrug
Infra Infrastructurele werken Machinebouwers Projecten Siemens