Project Details

Rijkswaterstaat

Wantijbrug

Motion Control

Infrastructurele werken

November 2020

www.vialis.nl

Rijkswaterstaat

Wantijbrug krijgt 3B opbouw

De Wantijbrug is een basculebrug, waarbij de brugdekken tot 90 graden omhoog komen, gelegen in de Rijksweg N3 tussen Papendrecht en Dordrecht. De brug overspant de rivier Wantij. De twee beweegbare delen van de Wantijbrug vertoonden slijtage en Rijkswaterstaat besluit om de brugdelen te vervangen door zwaardere brugdekken. Daarnaast zijn de systemen voor de bediening, besturing en bewaking vervangen omdat zij aan het einde van hun technische levensduur waren. 

Vialis, werkzaam in het domein infrastructuur en mobiliteit, nam de opdracht aan om de Wantijbrug te voorzien van de nieuwe standaard van Rijkswaterstaat, de 3B opbouw. VSE uit Schoonhoven, bekend om zijn gespecialiseerde kennis en ervaring met omvangrijke infrastructuurprojecten, nam de aandrijving voor zijn rekening. 

Onze Uitdaging:

3B-opbouw is de nieuwste standaard van Rijkswaterstaat waarbij er een standaardisatie wordt voorgeschreven voor de bediening, besturing en bewaking van tunnels, bruggen en sluizen. De standaard is in opdracht van RWS ontwikkeld door Siemens. Met de opdracht om het als eerste op de Wantijbrug uit te voeren. Omdat er gewerkt gaat worden volgens deze nieuwe RWS-standaard is het noodzakelijk een partner te vinden die hier expert in is.

De hele besturing was iets nieuws voor de hele markt, dus alle ogen waren gericht op dit project.

De Oplossing:

Bij de Wantijbrug worden twee brugvallen bewogen, met ieder een eigen aandrijving van 37 kW per stuk. Ze worden onafhankelijk maar gelijktijdig bewogen en er is ook een noodaandrijving voorzien. Je verplaatst heel veel gewicht, wel 60 of 70 ton per brugval. Geremd wordt er met een principe als van een handrem. Omdat er veel kracht nodig is om een dergelijke massa te verplaatsen, versnellen en stoppen – en dat ook nog vloeiend – is de aansturing daarvan van groot belang. En alle betrokken componenten. Die aansturing wordt vanuit de schakelkast van VSE geregeld.

Hoe we dit deden:

In het kort kun je zeggen dat de complete brug werd vervangen, inclusief aandrijving en kleppen. Zelfs de onderbouw moest worden aangepast, die bleek gedurende het project niet sterk genoeg voor de nieuwe brugkleppen.

Alles wat bij de brug hoort, moest aangesloten worden op het 3B-systeem, daar mag niet aan getornd worden. Dat brengt ook beperkingen met zich mee. Omdat het koppelvlak bekend en voorgeschreven was, moet er ingeleverd worden want het is geen maatwerk. Zo mochten de voorgeschreven sensoren maar voor één functie signalen afgeven. Wil je meer signalen van dezelfde sensor gebruiken, dan moet er eenzelfde sensor naast worden gezet.

In 2020 startte de laatste fase van het project. De functionaliteit van de brug werd getest, en vervolgens werd deze aangesloten op de verkeerscentrale in Rhoon.

In het najaar van 2020 werd de brug opengesteld.

Missie geslaagd

Het Resultaat

Rijkswaterstaat moet de komende jaren veel verouderde bruggen, tunnels, viaducten en sluizen renoveren of vervangen. De Wantijbrug was als 1e brug in Zuid-Holland aan de beurt. Het was een technisch uitdagend project met veel impact op de omgeving.

De opgedane ervaring is van grote waarde voor toekomstige renovaties. Ook Rijkswaterstaat kan met recht trots zijn op het resultaat. In deze brug is voor het eerst een standaard systeem toegepast voor de bediening dat hergebruikt kan worden voor andere bruggen.

 

Meer weten?

Radboud van Dusseldorp

Vraag naar elektrificatie bouwmaterieel

Commercieel technisch manager

r.van.dusseldorp@vse.nl

+31 6 249 321 91

De hele besturing was iets nieuws voor de markt, dus alle ogen waren op VSE gericht
Projecten

Succes Verhalen

 ePowerunit: duurzame samenwerking in de polder

Infra Infrastructurele werken Projecten

ePowerunit: duurzame samenwerking in de polder

 Techniek en vertrouwen essentieel bij renovatie Haringvlietbrug

Infra Infrastructurele werken Projecten Siemens

Techniek en vertrouwen essentieel bij renovatie Haringvlietbrug

 Hybride aggregaat voor duurzaam netbeheer

Infra Infrastructurele werken Machinebouwers Projecten Siemens

Hybride aggregaat voor duurzaam netbeheer