Wij borgen uw continuïteit
Technologie voor industriële automatisering en motion control ontwikkelt zich razendsnel, maar vrijwel alleen in greenfields wordt op alle gebieden gewerkt met state-of-the-art techniek. In historisch gegroeide proces- en productieomgevingen (brownfields) gebruikt men vaak nieuwe en oudere technologieën door elkaar heen. Om de productiecontinuïteit van onze klanten te borgen, kunnen we naast de allernieuwste ook uitgefaseerde producten servicen en onderhouden. Verder helpen we klanten te migreren naar nieuwe technologie.
Retrofit of migratie nodig?
SIMATIC S5
Een voorbeeld van een ‘golden oldie’ is de SIMATIC S5 PLC. Hij werd ruim 35 jaar geleden door Siemens op de markt gebracht en is vanwege zijn robuustheid nog steeds in industriële omgevingen te vinden. In 2003 haalde Siemens de S5 uit het leveringsprogramma. Inmiddels is ook de wettelijke periode verlopen waarin Siemens verplicht was de S5 nog te servicen.
Risico: de kennis verdwijnt
Hoe degelijk technologie ook is, naarmate ze ouder wordt verdwijnt de kennis om ze draaiende te houden. Bovendien worden spare parts schaarser en duurder. Veel industriële bedrijven zijn dan ook overgestapt naar SIMATIC S1200 of S1500. Er staan echter ook nog de nodige S5 controllers in het veld. Onze senior software engineers hebben ruime ervaring met de programmeersoftware SIMATIC Step 5. Ze kunnen uw S5 controllers servicen en aanpassingen maken in het programma.
Retrofit en migratie
Heeft u vragen over eventuele risico’s die u loopt doordat u nog (deels) werkt met oudere technologie? We brengen ze graag voor u in kaart. Hierbij inventariseren we onder meer de beschikbaarheid van spare parts, documentatie en back-ups. U krijgt van ons een advies welke maatregelen u kunt nemen om risico’s te mitigeren. Denk hierbij aan het op voorraad nemen van kritische componenten. Een risicoanalyse biedt ook inzicht in uw Overall Equipment Effectiveness (OEE) en helpt daarmee uw productiviteit en veiligheid naar een hoger plan te tillen en uw energieverbruik te verlagen. Als u ervoor kiest uw verouderde systemen een upgrade te geven, begeleiden we u graag in de migratie naar een nieuwer technologieplatform.
Kees Degen - senior software engineer
Rob de Groote - senior software engineer
“Een van de risico’s van verouderde technologie is dat er geen spare parts meer te verkrijgen zijn. En als je ze nog ergens kunt kopen, betaal je er de hoofdprijs voor. Het is verstandig om in je kritische systemen uitgefaseerde producten zo snel mogelijk te vervangen. Bij een van onze klanten zit nog een SIMATIC S5 in een installatie om tanks te wassen, maar die draait slechts af en toe en is dus niet kritisch. Een andere klant heeft nog twee productielijnen die op S5 draaien. Met alle risico’s van dien. Onlangs was er een beeldscherm kapot. Ze hadden nog een reservescherm, maar ook dat kregen ze niet aan de praat. Er is gelukkig nog een spare part gevonden, maar het houdt een keer op. Dan kom je in de problemen en zou je het liefst van vandaag op morgen willen migreren. Maar bij een migratie moet je rekening houden met stilstand-tijd voor alles weer gaat draaien. Je moet het goed plannen en voorbereiden en het is vakwerk.”
Retrofit & obsolescence van VSE
- Uitgebreide SLA’s voor machines waarvoor wij de besturing hebben gemaakt.
- Korte reactietijden en minimale downtime
- Preventief onderhoud en reactieve service
- UL-gecertificeerd
- Hoogopgeleide servicespecialisten
- Uitstekende garantievoorwaarden
- Bij VSE geldt afspraak is afspraak
Ontdek de service van VSE!
Tevreden klanten
Nieuwe besturing voor TK Home Solutions
Nieuwe besturing voor TK Home Solutions
VSE Industrial Automation en Festo helpen productiebedrijven snel te flexibiliseren met een Multi Carrier Systeem.
Techniek en vertrouwen essentieel bij renovatie Haringvlietbrug
Techniek en vertrouwen essentieel bij renovatie Haringvlietbrug
Techniek en vertrouwen essentieel bij renovatie Haringvlietbrug
Revisie van sleepwagen MARIN in vacuümtank
Revisie van sleepwagen MARIN in vacuümtank
VSE Industrial Automation mocht voor MARIN al de zesde sleepwagen voorzien van een nieuwe besturing en aandrijving. In de vacuümtank in Ede!