Project Details
- Opdrachtgever
Woltman/Dieseko Group
- Categorie
Industriële automatisering
- Doelgroep
Machinebouwers
- Oplevering
2022
- Website
www.diesekogroup.com
- Status
- Afgerond
Volledig geëlektrificeerde funderingsmachine
Om aan de klimaatdoelen rond CO2-uitstoot te voldoen en extra punten te scoren bij aanbestedingen zijn bouwbedrijven op zoek naar alternatieven voor dieselmotoren in bouwmachines. Woltman Piling & Drilling Rigs bouwde voor BAM Groep Infra Nederland de eerste volledig geëlektrificeerde funderingsmachine. VSE Industrial Automation mocht de automatisering verzorgen. De machine werd gepresenteerd op de BAUMA in november 2022.
Nederlandse primeur:
Woltman, een onderdeel van de Dieseko Group in Sliedrecht, is als machinebouwer gespecialiseerd in kranen, hei- en boorstellingen. VSE levert voor Woltman al jaren de high-end besturingselektronica voor de machines. Aangezien wij ook een bewezen trackrecord voor accupakketten hebben, werden wij door Woltman betrokken bij de ontwikkeling en bouw van een zero-emissie funderingsmachine voor BAM. Dit sluit aan bij de ambitie van Rijkswaterstaat om vanaf 2030 alleen nog maar emissieloze bouwplaatsen te hebben en is een primeur in Nederland.
De elektromotoren:
Een ruim 90 ton zware elektrische boorstelling om funderingspalen te maken is niet te vergelijken met een elektrische auto. Er is veel meer vermogen en accucapaciteit nodig. Zowel piekvermogen om bijvoorbeeld in zware grond te boren als nominaal vermogen voor het manoeuvreren en voor reguliere werkzaamheden. De eis was dat de elektromotoren minimaal dezelfde performance moesten hebben als de dieselmotoren. En liefst nog net iets meer. Er is gekozen voor een motorvermogen van 613 kW. Een dieselmotor heeft doorgaans zo’n 563 kW beschikbaar.
Het accupakket:
Ook het accupakket vormde een uitdaging. De dagcapaciteit was berekend op 1.200 kWh: 1.000 kWh (vergelijkbaar met ongeveer 20 Tesla’s) zit in een accucontainer en 200 kWh zit in de machine. De machine kan hierdoor zonder accucontainer zelfstandig van de dieplader rijden. Vervolgens wordt de accucontainer aangesloten en kan de machine gaan boren. De accu’s kunnen binnen 10 uur tot 90 procent worden opgeladen. Ze hebben dan weer voldoende capaciteit voor de volgende werkdag. Met twee accu’s en twee permanent magneet (PM) motoren kan de machine zeer energiezuinig werken. Voor de hulpfuncties wordt automatisch de kleinere motor gebruikt, voor de hoofdfunctie de grotere. Het accupakket is geleverd door Webasto Group. De PM-motoren zijn geleverd door Danfoss.
Uiterst energie-efficiënt
Het externe accupakket in de container weegt 15 ton. Dat is ongeveer net zoveel als het contragewicht dat normaal gesproken achter zo’n machine zit. Grote accupakketten zijn meestal een nadeel, maar hier dus een voordeel. Het batterijsysteem is zeer efficiënt. De PM-motoren schakelen automatisch uit als er geen vermogen wordt gevraagd. Dit in tegenstelling tot dieselmotoren, die dan stationair blijven draaien. Een eis van BAM was dat de machine een levensduur heeft van minimaal 10 jaar. Daarom hebben wij voor de besturing toptechnologie gekozen. Webasto leverde de accu’s en het batterijmanagementsysteem. De accu’s zijn onder meer bestand tegen trillingen tijdens het werken, lage temperaturen en regen. De elektromotor is uiteraard goed beveiligd. Er staat dan ook 700 tot 800 volt op het accupakket.
De besturingstechnologie is geleverd door IFM.
Radboud van Dusseldorp
Voor meer informatie:
Commercieel technisch manager
r.van.dusseldorp@vse.nl
+31 6 249 321 91
E-mail: Verkoop@vse.nl
Succes Verhalen
Ingenieursbureaus Machinebouwers Projecten
Revisie van sleepwagen MARIN in vacuümtank
Infra Ingenieursbureaus Projecten
ETEC - engineering van machine voor heipalen
Consmema Ingenieursbureaus Machinebouwers Projecten Siemens