Ramspolbrug bewezen energieneutraal

De energie die vrijkomt bij het sluiten van het beweegbare deel van het brugdek omzetten in elektriciteit die de motoren aandrijft. In combinatie met zonnepanelen levert dat genoeg energie op om de brug weer te openen.

Dat is het principe van de energieneutrale Ramspolbrug.

De twee elektromotoren die de brug openen en sluiten werken als een generator. De energie die vrijkomt bij het afremmen van de beweegbare klep wordt opgeslagen in accu's en weer teruggegeven aan het net. Als het net uitvalt, leveren de accu’s van de brug enkele dagen elektriciteit.

Ramspolbrug bewezen energieneutraal
Ruim twee jaar nadat de brug officieel werd geopend, heeft de praktijk uitgewezen dat de brug net zoveel energie opwekt als gebruikt, vertelt software engineer Leendert Uithoven die namens VSE bij het project was betrokken.

Zijn opmerking wordt gestaafd door onderzoek van Rijkswaterstaat. Uit monitoring in het eerste jaar na de ingebruikname blijkt dat de brug energiezuinig is en op jaarbasis meer energie produceert dan verbruikt. Voor zover bekend, is de Ramspolbrug daarmee de enige energiezuinige brug ter wereld.

Stroomlijnen scheepvaart
Ramspolbrug VSE energieneutraalDe Ramspolbrug verbindt de Noordoostpolder met het vasteland. Gelijk met de bouw is de N50 verbreed en zijn vijf gelijkvloerse kruisingen vervangen door één ongelijkvloerse aansluiting.

De nieuwe Ramspolbrug is 13 meter hoog en heeft een vrije doorvaarruimte van 45 meter. Het beweegbare deel in de brug heeft een doorvaarbreedte van 18 meter. Hierdoor kunnen binnenvaartschippers van grote containerschepen makkelijker doorvaren. Ook hoeft de nieuwe Ramspolbrug daardoor minder vaak open voor het scheepvaartverkeer; in plaats van zo'n 8.000 is dat nu 1.800 keer per jaar.

Foto rechts: Voor de brug kreeg Rijkswaterstaat de Gouden Mier, dé onderscheiding voor duurzame initiatieven binnen de Rijksoverheid. Bij de opening in 2012 kreeg de brug voor deze bijzondere techniek ook nog eens de eerste Energie-Nulprijs, een initiatief van HIER Klimaatbureau en de branchevereniging NLingenieurs. 

Aandrijving en gelijkloopregeling
Behalve de aandrijving voor de motoren die het wegdek openen en sluiten, leverde VSE ook de gelijkloopregeling voor de brug, vertelt Leendert. 'Daardoor blijft het brugdek exact recht als de brug opent en sluit.'

Mede door de combinatie van de twee motoren die ook als generator werken, de gelijkloopregeling en de energieterugwinning omschrijft hij de Ramspolbrug als een uniek project. 'We hebben daarna ook de Kruiswaterbrug in de A7 gedaan. Maar het beweegbare deel daarvan opent en sluit maar met één motor. Vergeleken met de Ramspolbrug was dat project technisch veel eenvoudiger.'

Kwaliteit staat voorop
In de aanbestedingsfase van de Ramspolbrug heeft gunning plaatsgevonden op basis van de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). Hierbij ligt de nadruk op de kwaliteit; dit telt voor 70 procent mee, tegenover 30 procent voor de prijs. De duurzaamheidseisen van Rijkswaterstaat werden bindend opgenomen in het contract. De kosten voor de energieneutraal onderdelen zijn minder dan 0,5 procent van de totale investeringskosten.