
ePowerunit: Duurzame samenwerking in de polder
Van de bouw- en infrastructuursector tot de industrie, de evenementenbranche en de scheepvaart, iedereen is op zoek naar mogelijkheden om te verduurzamen. Met de ePowerunit zet NST al jaren een zero emissie mobiele oplossing in de markt voor de opslag en afgifte van energie. Bij de ontwikkeling en productie worden de krachten gebundeld met twee andere innovatieve bedrijven uit de Krimpenerwaard: HOB Aggregaten en VSE Industrial Automation.
Neho Speciaal Techniek (NST) uit Schoonhoven is al ruim 50 jaar gespecialiseerd in elektrotechnische apparatuur voor de scheepvaart, offshore, industrie, automotive en solar. “We zijn in principe een elektrotechnische groothandel, maar wel één met veel toegevoegde waarde”, vertelt directeur-groot aandeelhouder Jeroen Mulder. “Als partner en distributeur van Victron Energy en MG Energy Systems lossen wij al tientallen jaren energievraagstukken op.”
“Er was niet één partij die zoiets standaard maakte”, aldus Mulder. “Van afnemers kregen we de vraag of wij dit konden leveren. Eerst aarzelden we omdat we geen productiebedrijf zijn, maar omdat de vraag bleef komen en er nu eenmaal geen kwalitatieve oplossing was, hebben we voor eigen rekening en risico een battery pack met een omvormervermogen van 45kVA en 62kWh batterijopslag ontwikkeld. Uit gesprekken met klanten in de bouw, generatorverhuur en generatorbouw bleek dat dit een zeer geliefd model zou worden, een broodje van de bakker. HOB Aggregaten, al jaren een trouwe klant van ons, heeft ons in de ontwikkeling geadviseerd en geholpen.”
Standaardisatie
Ze besloten direct een standaard neer te zetten. “Als je iets in grote hoeveelheden wilt gaan bouwen, moet het gestandaardiseerd zijn”, zegt Marco Benschop van HOB Aggregaten. “Maatwerk, de corebusiness van HOB Aggregaten, kost immers tijd en geld.” Ze kozen voor Victron Energy acculader/omvormer-combinaties (zogenaamde Quattro’s) in combinatie met MG Energy LFP batterijen. Beide merken staan als marktleiders bekend om hun industriële kwaliteit. De eerste ePowerunit zag er al meteen solide uit, was licht en compact ontworpen en had een fraaie, robuuste rvs-behuizing. Makkelijk om te vervoeren en ook makkelijk in gebruik. “Met dit broodje van de bakker staan we nog steeds op beurzen”, zegt Mulder. “We verkopen er veel van en zitten inmiddels aan series van 10.”
Drie keer groter
Eind 2023 vroeg een kranenverhuurder of NST ook een ePowerunit 135/187 kon leveren, drie keer zo groot als de eerste. Opnieuw werd de boot even afgehouden. “Deze unit moest achter op een torenkraan kunnen staan, de ruimte was beperkt”, aldus Mulder en Benschop. “We moesten toe naar een kleinere omkasting en batterijen op elkaar gaan stapelen. Dit week af van de standaard die we samen hadden ontwikkeld. Bovendien stond het project onder grote tijdsdruk. We gaan allebei voor kwaliteit en willen alleen een goed werkend product afleveren. Daarom zeiden we niet meteen ja.”
Vertrouwen
Op aandringen van de klant gingen ze toch aan de slag. Hun inmiddels opgedane ervaring met de ePowerunit, de marktkansen, maar vooral het vertrouwen in elkaar gaven de doorslag.
Mulder: “HOB Aggregaten is net als wij een risicodragende en oplossingsgerichte partij. Met zo’n partner durfde ik het wel aan en was ik er gerust in dat het zou werken.”
Na de eerste ePowerunit 135/187 bouwden ze nog twee exemplaren, ditmaal voor een klant van HOB Aggregaten.
VSE aan boord
Toen er opnieuw een bestelling voor twee ePowerunits 135/187 geplaatst werd, liep HOB Aggregaten tegen een capaciteitsprobleem aan.
Marco: “We hadden de ruimte niet en waren té druk met andere projecten om snel te kunnen leveren. Ik besloot de werkzaamheden uit te besteden aan VSE. Ze zitten bij ons in de buurt en we hadden al eerder goed samengewerkt.”
Radboud van Dusseldorp, commercieel manager van VSE: “Ook wij hebben kwaliteit hoog in het vaandel en leveren geen half werk, alleen het beste is goed genoeg. Alles wordt vakkundig gemonteerd en uitvoerig getest voor het naar de klant gaat. Sinds dit jaar hebben we in onze werkhal een Perforex MT2101. Met deze machine, een samenwerking met EPLAN en Rittal, kunnen wij automatisch, snel en efficiënt kasten bewerken. Dit sluit aan bij de gewenste standaardisatie en reproduceerbaarheid in de ontwikkeling en productie van de ePowerunits.”
Product van NST
Op die manier werd VSE betrokken bij de bouw van de ePowerunits. NST blijft echter in de lead.
Jeroen Mulder: “Wij hebben de ePowerunit samen met HOB Aggregaten ontwikkeld, waarbij wij zelf de elektrische opzet verzorgen, inclusief de componenten en het in bedrijf stellen. Dit om de hybride werking te kunnen waarborgen. HOB Aggregaten heeft veel inbreng gegeven op de gehele omkasting en bij de samenbouw helpt nu ook VSE. Wij staan als NST met de ePowerunit op beurzen, verkopen hem en zijn ook het eerste aanspreekpunt als er wat aan de hand is met het product.”
Breed inzetbaar
De volledig elektrische ePowerunits worden breed ingezet als mobiele elektrische stroomvoorziening. Op bouw- en infrastructuurprojecten, evenementen, tijdens onderhoud aan het openbare energienet, maar ook als tijdelijk laadstation of noodstroomvoorziening. Ze kunnen worden opgeladen via het stroomnet, een laadstation, PV-energie, een generator of combinatie hiervan. In hybride modus met een generator kan een reductie van het brandstofverbruik en de C02-uitstoot tot 80% worden bereikt. De lithiumbatterijen worden zeer snel opgeladen waarbij de generator binnen zijn ideale bereik functioneert. Dit levert een verdere brandstof- en CO2-besparing op. Bovendien produceert de generator minder roet, heeft hij minder onderhoud nodig en gaat hij langer mee. Door intelligente peak shaving komt men ook toe met een kleinere generator. Via de Victron Remote Management (VRM) app kan men de ePowerunit vanaf iedere plek monitoren en bedienen.
Verduurzamen
“Je kunt de ePowerunit overal inzetten waar je normaal een dieselgenerator zou gebruiken”, aldus Mulder. “Niet alleen op het land, maar ook op binnenvaartschepen als hybride opzet van de boordnetgenerator want die wil en mag je vanwege de emissies en geluidsoverlast niet altijd laten draaien. Net als andere sectoren zet ook de binnenvaart volop in op verduurzaming. Op de Maritime Industry in Gorinchem heeft onze ePowerunit veel belangstelling geoogst.”
Piekstroom
Een ePowerunit is ook geschikt om kortstondig piekstroom te leveren. Door de ingebouwde Power Assist-modus kun je de capaciteit van de energiebron (netstroom of generator) aanvullen. De ePowerunit compenseert een tekort aan stroom uit het net of het aggregaat onmiddellijk met stroom uit de accu. Zodra de belasting afneemt wordt de reservestroom gebruikt om de batterij op te laden. De ePowerunit functioneert in stand-alone of islandmodus als 100% groene stroomoplossing zonder uitstoot en kan ook worden gebruikt als opslagsysteem (EES) in een PV-installatie.
Tussenvariant: ePowerunit 90/125
Inmiddels ligt er een nieuwe variant op de tekentafel: de ePowerunit 90/125. HOB Aggregaten heeft al een aantal klanten enthousiast gemaakt. Marco: “Om een goede prijs te kunnen maken, willen we ook ditmaal meerdere exemplaren bouwen. Als HOB Aggregaten zitten we echter zeer vol en willen we onze bestaande klanten goed kunnen blijven bedienen. Maar met VSE als flexibele schil durf ik dat wel aan! We hebben hier al goede afspraken over gemaakt.”
Partnership
De samenwerking tussen NST, HOB Aggregaten en VSE verloopt in alle openheid, wat volgens Mulder cruciaal is binnen een partnership. Benschop beaamt: “Vertrouwen is alles. We weten van elkaar hoe de vork in de steel zit en wat voor ieder van ons wel of niet interessant is. We hebben samen al veel kennis opgebouwd, ook over de subsidiemogelijkheden die er zijn.” Van Dusseldorp: “We kunnen supersnel schakelen en hebben vaak aan één woord genoeg.”
“De markt voor de ePowerunit is overzichtelijk en we zijn nu op een punt dat we de gevraagde capaciteit kunnen leveren en daarnaast met nieuwe producten kunnen komen”, besluit Mulder. “We blijven inzetten in op kwaliteit en standaardisatie door de hele keten heen. Als klanten echter een kleine aanpassing willen, proberen we dit mogelijk te maken.”