Voor u gelezen: Vier geboden voor succesvolle innovatie

Innoveren. Hoe doe je dat. En hoe doe je dat succesvol? Stefan Thomke, Harvard-econoom, volgt innovatieve processen bij bedrijven en schreef daar honderden artikelen over. “Innovatie kan van alles zijn, als het maar waarde toevoegt.” Thomke geeft vier geboden, die onontbeerlijk zijn voor succesvolle innovatie.

Eerste gebod: Test
Thomke vindt dat er meer getest moet worden. “Innovatie is fundamenteel experimenteren. Veel bestuurders zeggen: we steken veel geld in testen, maar wat levert het nou eigenlijk op? In de productie wordt variabiliteit gezien als de vijand, bij innoveren is het juist je vriend. Dat vraagt om fundamenteel anders denken, dat veel managers lastig vinden. Ze vertrouwen liever op oude data, of ze kiezen uit een aantal hypothesen. Maar voor innovatie heb je nieuwe data nodig. En testen, geen aannames.”

Tweede gebod: plan flexibel
De econoom pleit voor flexibel plannen. 100% benutting van de capaciteit in fabrieken is niet meer van deze tijd, zegt hij. Net zoals het snel willen beginnen met ontwikkelen van nieuwe producten, of een product van zoveel mogelijk mogelijkheden willen voorzien, omdat de klant dat wil. Achterhaald! Je moet goed nadenken voor je begint en onderweg al testen. Hoe langer je het testen uitstelt, hoe meer kosten je maakt. Flexibel ontwikkelen is inmiddels heel gebruikelijk in de software, maar het kan door middel van simulatiesoftware ook heel goed bij hardware.

Derde gebod: gebruik trucs
Er mag af en toe best een trucje worden uitgehaald, vindt Thomke. Hij vindt dat klanten af en toe best eens op het verkeerde been mogen worden gezet, of moeten gezet, door als leverancier met een onverwachte oplossing te komen. Met out-of-the-box ideeën kun je verrassend uit de hoek komen en als het over een opvallende ervaring gaat, praten mensen altijd over emotie en nooit over prijs en kwaliteit. Creëer de ‘wow-factor’.

Vierde gebod: bied toolkit
Als vierde en laatste gebod vindt de econoom dat klanten een toolkit aangeboden moeten krijgen. Hij noemt het voorbeeld uit het verleden, waar General Electric de klanten zelf liet innoveren door ze een gereedschapskit aan te bieden. Hierdoor had GE veel minder mensen nodig om het contact met de klanten te onderhouden. Het uitdelen van de toolkits was een kostbaar verhaal, maar het verdiende zichzelf snel terug omdat de personeelskosten veel lager werden.
Een goede gereedschapskit helpt de klant efficiënt te experimenteren. Het is in verband hiermee wel belangrijk dat bedrijven intern klaar zijn voor het maken van kleine producties. En blijf de toolkit in samenwerking met de klanten doorontwikkelen.

Lees verder op https://fd.nl/morgen/1203120/de-vier-geboden-van-innovatie-volgens-thomke