Experience Electric Motorcycle Energica Factory Tour
Elektrische aandrijvingen zijn bij personenauto’s inmiddels al iets meer gemeengoed. Maar ook bij de tweewielers, de motorfietsen, is de opmars flink bezig. Jos Gunsing, zoals hij zelf zegt: Technology Innovator, is allround technisch entrepreneur en oud lector robotica en mechatronica, maakte onlangs een reis van maar liefst 3.500 kilometer. Op een elektrisch aangedreven motorfiets naar Modena in Italië.
“We hebben met zijn achten gereisd, allemaal – voor het eerst – op elektrische motoren van hetzelfde merk, Energica. We mochten in Modena op bezoek bij de fabriek waar deze motoren worden gemaakt. De begeleiding reisde in een Tesla, want we moesten natuurlijk wel in stijl blijven. In totaal zijn we tien dagen op pad geweest.” Gunsing vertelt enthousiast over zijn ervaring. “De tocht werd begeleid door Horizon Motorreizen in samenwerking met Electric Motorcycles en de rit was een waar genot. Een hoogtepunt daarbij was wel de Stelvio-pas, maar er waren veel andere prachtige routes. Natuurlijk zijn er nog wat kinderziektes als je met een nieuw aandrijfprincipe een tocht dwars door Europa gaat maken. Maar in dit geval zijn die eigenlijk wel beperkt tot de laadfaciliteiten en het bereik.”
Natuurlijk zijn we nieuwsgierig naar de prestaties. “Het is natuurlijk heel prettig dat bij een elektrische aandrijving het koppel vanaf toerental nul beschikbaar is. Je hoeft niet te schakelen en koppelen tijdens het rijden. Dat is in haarspeldbochten wel heel erg prettig. En ook het geluidsniveau is erg laag. Dat is ook door de meeste deelnemers aan de tocht als een echt pluspunt ervaren. Behalve dat dat heel prettig voor jezelf is, als je de hele dag op de motorfiets zit, is dat ook wel zo aardig voor de omgeving waar je doorheen rijdt. We kregen regelmatig duimpjes omhoog van bewoners van de gebieden waar we doorheen reden. Dat is erg leuk om te ervaren!” Het blijft natuurlijk dan extra belangrijk om goed op je snelheid te letten, want een stil voertuig gaat te snel voor je er erg in hebt.
Wat Gunsing en de andere deelnemers vooral is opgevallen, en dan in negatieve zin, is de beschikbaarheid van de laadfaciliteiten. Het vinden van een werkende laadpaal blijkt de eerste hindernis. Alle motoren waren voorzien van een TomTom waarop ook de laadfaciliteiten te vinden waren. “Een laadfaciliteit is niet altijd werkend, soms alleen nog maar in aanbouw. En we kwamen op een gegeven moment op een laadlocatie met zes laadpalen. Dat lijkt best een uitkomst als je met acht motoren tegelijk onderweg bent. Maar ook hier bleek het mooier dan het leek, er werkten er maar twee en dan alleen nog maar af en toe. En heb je dan eenmaal een werkend laadstation dan is er een enorme diversiteit aan ‘middelen’ nodig om te kunnen laden. Zo zijn er allerlei pasjes, ‘druppels’ en apps waarmee je het opladen betaalt.” Ook de spreiding en de herkenbaarheid van de laadfaciliteiten liet nog wel wat te wensen over, zo oordeelden de deelnemers. Maar allen zijn ze positief in hun verwachtingen hoe dit op termijn zal zijn. “Mede door de opkomst van de elektrische personenauto’s zal de techniek en de beschikbaarheid wel snel verbeteren.”
Wat verder opviel? “Het relatief hoge zwaartepunt, wat bij het manoeuvreren nog wel eens wennen bleek. Bij het rijden had je daar gelukkig geen last van. Voor alle deelnemers geldt dat ze bijzonder enthousiast zijn over de ervaring en ze positief staan tegenover een elektrische motorfiets als ze een nieuwe tweewieler aan zouden gaan schaffen. Al met al een geweldige ervaring!”
Daar waar het duurzaam kan en nieuwe technieken toegepast worden, is VSE er als de kippen bij om kennis op te doen. Waarom? Voor onze klanten natuurlijk!
Aankomst op Passo Pordoi met 5% lading en 3 km reikwijdte; vandaar af afdaling van 10 km naar hotel; planning!
Wil je nog meer lezen of zien over deze reis? Kijk dan hier, hier of hier.
ook facebook electric motorcycles:
Foto’s van Peter van der Meer – deelnemer, Carlo Bankers – Horizon Motorreizen en Marchel Bulthuis – Electric Motorcycles