
Voor u gelezen: Bedrijven in de aandrijftechniek moeten gaan digitaliseren
Heet van de naald, het ABN AMRO rapport ‘Aandrijftechniek: digitalisering is de motor achter de ketenconsolidatie.’ En lees je ‘Aandrijftechniek’, dan is natuurlijk de FEDA geraadpleegd. De bank schrijft dat bedrijven in de aandrijftechniek de sprong naar digitalisering moeten gaan maken. Die mening wordt vooral gevoed door de wens van grote eindafnemers, industriële producenten zoals Tata Steel en Heineken. Die bedrijven zijn op zoek naar meer efficiëntie.
‘De opkomst van de ‘digitale fabriek’ dwingt nieuwe verdienmodellen af’
‘Verdienmodel’ is een mooi woord voor het verschil tussen uitgaven en inkomsten. Hoe beter en efficiënter het verdienmodel, hoe meer geld een onderneming overhoudt. Daar komt de hunkering naar digitalisering vandaan.
De Nederlandse aandrijfmarkt bestaat uit ruim 300 bedrijven, die samen goed zijn voor een jaarlijkse omzet van 1,5 miljard euro. Over het algemeen is er weinig innovatie in de aandrijftechniek. De innovatie die er is, zit ‘m vooral in automatisering en procesbesturing. Maar volgens de bank zijn de eerder genoemde grote eindafnemers op dit moment bezig hun productielocaties om te vormen tot een ‘digitale fabriek’, waarbij alle processen digitaal aan elkaar worden geknoopt en waar alles continu wordt gecontroleerd en bijgestuurd.
‘Grote internationale fabrikanten maken steeds vaker dienst uit’
Grote machinebouwers en industriële producenten zoeken naar een steeds hogere efficiency, minder stilstand en lagere onderhoudskosten. Een beter verdienmodel dus. Dat betekent onder meer dat onderhoud aan aandrijvingen voorspelbaar moet zijn. Predictief onderhoud. Idealiter wordt er pas onderhoud gepleegd als het echt nodig is. Daarvoor zijn slimme aandrijfsystemen nodig die via sensoren data verzamelen, analyseren en interpreteren.
Dat soort technieken kennen we natuurlijk al lang onder de noemers Industrie 4.0 en Smart Industry. Volgens het rapport ontbreken deze gebruiksdata bij veel mkb’ers. En daarom hebben de grote jongens volgens ABN AMRO een steeds grotere voorsprong op de kleinere spelers in de branche.
‘Kleinere bedrijven moeten aansluiten bij ecosystemen wereldspelers’
Let op, zegt het rapport, de vraag naar predictief onderhoud en de opkomst van de digitale fabriek heeft gevolgen voor alle spelers in de aandrijftechniek. De grote internationale bedrijven nemen het voortouw: zij hebben het geld, de data en de kennis. Voor het mkb is deze zogenaamde voorwaartse integratie zeer kostbaar. Om volgens het rapport te kunnen overleven, moet het mkb eigenlijk wel aanhaken bij de wereldspelers. Alleen op die manier kunnen groothandelaren, aandrijfspecialisten, systeemintegrators en onderhoudsbedrijven meeliften op gebruiksdata, digitale technieken en systemen van grote spelers.
Lees het hele rapport hier [download id=”9372″]