
Een huisstijl – Voor een technisch bedrijf?
VSE maakt serieus werk van zijn uitstraling. Dat wordt gezien. Maar waarom zou een technisch bedrijf zich daar eigenlijk mee bezig (moeten) houden? We vragen het aan de man die zich als externe specialist daar tegenaan bemoeit.
Bert Uittenbogaard werkt bij Reprovinci en is designer. Hij maakte samen met VSE een huisstijlhandboek. Hij adviseerde over de vormgeving, huisstijl en logogebruik. “Bij VSE is men nog best verknocht aan het logo, daar mochten we maar heel weinig aan veranderen. We hebben met een aantal oplossingen de uitstraling van het logo toch een stuk eigentijdser weten te krijgen.” Tegenover ons zit een gedreven man die het uiterste voor zijn klanten probeert te bereiken. Ook als het om eigentijdsigheid gaat.
Handboek
Waarom het nodig is om een huisstijlhandboek te hebben, vragen we hem. “Zo weet je zeker dat al je uitingen op een goede manier worden opgemaakt. Want het is voor technische bedrijven natuurlijk heel mooi als ze via via en van mond-tot-mondreclame werk krijgen. Maar als een potentiële opdrachtgever op hun website komt, en dat ziet er niet professioneel uit, dan wekt dat toch geen vertrouwen. Het is gewoon hard nodig om een verzorgde uitstraling te hebben, zowel online als in print en andere media. Met als doel: het creëren van eenheid in de profilering en het versterken van de herkenbaarheid. Het is gewoon heel letterlijk het visitekaartje van je bedrijf!”
In een huisstijlhandboek zijn zaken vastgelegd als de precieze kleuren van het logo, de elementen van de vormgeving zoals een slogan en steunkleuren. Maar ook het lettertype dat wordt gebruikt in advertenties en brochures, regelafstand, waar staat een logo op een document, hoe zijn de breedteverhoudingen van het logo en de bijbehorende pay-offs en labels. En ook niet onbelangrijk, over andere kleurencombinaties, als bijvoorbeeld de achtergrond niet wit is. Heel handig voor als er iemand iets met een logo wil. Dan hoeft daar ook gewoon niet over nagedacht te worden, maar kan zo verwezen worden naar het handboek.
Onderscheid
Een vormgever denkt ook na over zaken als een logo en een pay-off. “Er wordt onderscheid gemaakt tussen wie VSE is en wat zij doen,” vertelt Uittenbogaard. Hij vindt het een goede zaak hoe VSE zich profileert. “Ze zijn erg actief met het uitdragen van hun kennis. En daarbij is het heel mooi dat ze het persoonlijke aspect niet vergeten. Dat er een collega in beeld wordt gebracht, spreekt mensen aan. Zakendoen is nou eenmaal een kwestie van gunnen. En zo krijg je een gevoel bij een bedrijf, dat verder gaat dan alleen een reputatie.”
Ieder zijn vak
“Het is een heel leuk bedrijf om mee te werken. We laten elkaar in onze waarde, ieder zijn vak, zeggen we gekscherend tegen elkaar. Het is bij elkaar genomen een club techneuten die gefocust zijn op techniek. En daarbij zijn een paar sleutelfiguren, zoals Ron Verleun en Robert Vonk, bezig met marketing. Dat is heel goed.”
Wat Uittenbogaard graag als volgende zou willen aanpakken bij VSE? “Het pand!” Zonder enige aarzeling komt het eruit. “Als je hoort en ziet wat een hoogstandjes van technologie ze daar voor elkaar boxen, dan zou het pand eigenlijk een ultra-moderne uitstraling moeten hebben. Hij lacht. Maar dat zijn weer typisch dingen die er bij een technisch bedrijf weleens bij inschieten. Maar er wordt aan gewerkt.”