Kant-en-klaar hightech doseersysteem voor verf
Eind maart vond in de werkhal van VSE Industrial Automation de Factory Acceptance Test (FAT) plaats van twee zogenaamde Auto Paint Dosing Systems voor Rosario C2C. We zijn al jaren de vaste automatiseringspartner van Rosario C2C. Dit bedrijf bouwt machines om glazen flessen te bedrukken door middel van zeefdruk.
“Een FAT bij VSE?”, zegt Rosario C2C-directeur Eelco Venema lachend. “Ik noem dat een kopje koffie drinken! We werken dan ook al zo’n 25 jaar samen. In de beginfase van ons partnerschap was Ronald Elbers nog maar net directeur van VSE. Hij was toen al aan het nadenken over servotechniek.”
Flessen bedrukken
Venema had in die tijd een complete werkplaats voor het bouwen van machines om glazen bier- en frisdrankflessen te bedrukken. “Wij deden alles zelf. VSE heeft de toelevering van de besturing overgenomen en al snel de conventionele besturing uitgebreid met servotechniek. Zodoende is de nauwkeurigheid van de zeefdruk sterk verbeterd. In de loop der jaren hebben ze altijd weer kleine verbeteringen doorgevoerd. Tegenwoordig laten we alle onderdelen van onze machines elders maken. We doen alleen nog de assemblage zelf. We maken twee tot drie machines per jaar. Onlangs hebben we weer een decorator uitgeleverd. Het project was al opdracht in 2018, maar werd on hold gezet door corona.”
Kant-en-klaar
Naast de besturing van de machines bouwt VSE voor Rosario C2C een systeem waarmee volautomatisch, op basis van een receptuur verschillende kleuren worden gedoseerd voor de bedrukkingsmachine. “We maken dit helemaal zelf”, zegt Gilco de Bree, projectleider bij VSE. “Zowel mechanisch als elektrisch en softwarematig. Na de afname in onze werkhal gaat het vaak rechtstreeks naar de eindklant. We hebben dit systeem jaren geleden voor Rosario C2C ontwikkeld. Om te voorkomen dat de verf gaat stollen moet het constant op temperatuur blijven en worden de slangen warm gehouden. Hiervoor hebben wij een oplossing bedacht. Inmiddels hebben wij veel ervaring met het bouwen van dit systeem. We kunnen het heel efficiënt produceren. Het leuke is dat we naast de software en het elektrische gedeelte ook de mechanica doen.”
Hightech oplossing
Bij de twee doseersystemen die VSE eind maart opleverde zijn ten opzichte van eerder geleverde systemen mechanische verbeteringen doorgevoerd waaronder het schroefbaar ontwerp, wat de montage vereenvoudigt. Gilco: “Het is nu een schroefbaar ontwerp en daarmee eenvoudiger te monteren en te onderhouden. We gaan het zelf bij de eindklant in Zweden installeren en in bedrijf stellen.” Eelco: “Voor onze grootste markt, Afrika en het Midden-Oosten, bouwen wij zelf een conventioneel verfdoseringssysteem. Dit is veel minder hightech dan het systeem dat VSE voor ons bouwt. De technologische kennis bij onze klanten in Afrika en het Midden-Oosten is dan ook niet zeer hoog. Zij hebben iets eenvoudigers nodig. Daarentegen weten onze klanten in Zweden wel heel goed hoe je het verfdoseringssysteem dat VSE ontwikkeld heeft moet bedienen en onderhouden. Het is tenslotte hun derde en vierde systeem dat ze nu besteld hebben. De Zweden gaan voor een hoge kwaliteit.”
Elektrisch positioneren
Momenteel is Rosario C2C een nieuwe optie aan het ontwikkelen die de flesjes optisch detecteert in plaats van mechanisch. Eelco: “De bierflesjes die wij bedrukken, bestaan steeds meer uit dun glas en zijn licht. Vroeger zat er een registratiegaatje in. Daar ging een pinnetje in om de fles te stoppen om zodoende niet over de naad te printen. De drankenafvullers willen daar nu vanaf en eisen dat de flessen contactloos worden geregistreerd. Wij ontwikkelen de mechanica en VSE de besturing. Binnenkort gaan we een proefopstelling maken.”
Hogere capaciteit
De machines van Rosario C2C bedrukken 150 flessen per minuut. Om concurrerend te blijven, wil het bedrijf een nog snellere machine gaan bouwen. “We moeten samen met VSE goed nadenken over kostenefficiëntie. Juist voor Nigeria en andere Afrikaanse landen, waar wij veel klanten hebben, is de euro een dure valuta. Zij moeten over elke euro die ze uitgeven verantwoording afleggen. Dit gaat helaas gepaard met een enorme documentenstroom, wat ons steeds meer tijd kost en er dus uiteindelijk toe leidt dat het totaalplaatje duurder wordt.”
Inbedrijfstellingen
De inbedrijfstelling van de machines bij klanten is vaak een samenspel tussen monteurs/engineers van VSE en Rosario C2C. Helaas wil niet iedere monteur naar Nigeria voor een inbedrijfstelling. Venema: “Überhaupt wordt het aantal mensen dat voor dergelijk werk werk naar het buitenland wil gaan steeds kleiner. Zelf heb ik daar nooit een probleem mee gehad. Ik vind het wel leuk om op een vliegtuig te stappen. Je maakt nog eens iets mee, ontdekt nieuwe delen van de wereld en je hebt altijd iets te vertellen!”