• info@vse.nl
  • Opaalstraat 10, 2872 ZR Schoonhoven
 Partners in innovatief equipment voor superjachten

Partners in innovatief equipment voor superjachten

De markt voor superjachten groeit enorm. Akerboom Yacht Equipment bouwt gespecialiseerde equipment om van superjachten een beach club te maken. Als partner verzorgt VSE Industrial Automation de besturing en integratie. Een voortvarende en innovatieve samenwerking!

Akerboom bouwt zelf geen superjachten, maar wel hightech equipment, variërend van een zwemtrap tot een beweegbaar helikopterplatform en van luiken en kranen om een onderzeeër te water te laten tot hydraulische loopplanken – of gangways in goed jargon. Die allemaal onzichtbaar in het schip worden ‘verstopt’. Akerboom doet dit voor nieuwe schepen en retrofit en verzorgt ook de complete service en upgrades.

Radboud van Dusseldorp en Mervyn van der Ploeg.

Creatief en slagvaardig

Via de wederzijdse relatie Routeco kwam Mervyn van der Ploeg, algemeen directeur van Akerboom, op het spoor van VSE als mogelijke partner in het bouwen en programmeren van de besturing van de equipment. “VSE werkt in heel diverse branches, en dat vind ik een groot pluspunt. Dat levert inzichten op vanuit verschillende invalshoeken en daaruit ontstaan vaak de meest creatieve oplossingen. Bovendien is hun kern onze bijzaak. Wij hebben twee software-engineers in dienst en VSE wel een stuk of twintig. Dat geeft je een stuk meer slagkracht.”

Proefproject

In 2021 moest een jacht verlengd worden en daardoor een nieuwe loopplank krijgen. Als proefproject voor de samenwerking programmeerde VSE de nieuwe besturing waarin ook de vernieuwde equipment geïntegreerd werd. Dit eerste project smaakte naar meer. Er werd een demo ontwikkeld, die in 2024 op de Superyacht Technology Show in Barcelona werd getoond. Aan de hand van de demo konden beursbezoekers zien hoe de kennis en ervaring van VSE werden geïntegreerd in de oplossingen van Akerboom voor remote bediening, bijvoorbeeld via een smartphone.

Feadships

De jachten waar de equipment van Akerboom voor bedoeld is, zijn zogenoemde Feadships. Akerboom is een onderdeel van de Koninklijke De Vries groep waar de superjachten van Feadship door worden gebouwd. De markt van equipment groeit mee met de afmeting van de jachten. Daarnaast heeft Akerboom de service en retrofit. Van der Ploeg: “Voorheen bouwden we voor iedere opdracht een custom oplossing, maar dat beperkte onze capaciteit. De afgelopen acht jaar zijn we daarom overgegaan naar configure-to-order en van alles custom naar volledig modulair. Nu is dat natuurlijk niet voor alle onderdelen mogelijk, want iedere romp is net weer even anders. De constructiedelen moeten de vorm van het schip volgen, dus die moet je wel custom maken. Maar onder de ‘motorkap’ maken we alles modulair: de aandrijving, de hydrauliek en de besturing. Dankzij die omslag hebben we veel tijdwinst kunnen boeken en daarmee onze levercapaciteit kunnen vergroten.”

Strenge eisen

De trend dat jachten meer en meer de beleving van een privéstrand bieden, zorgt voor meer opdrachten bij Akerboom. Waar het vroeger vooral draaide om het gegeven dat een romp waterdicht moet zijn, is er nu meer aandacht voor flexibiliteit. Van der Ploeg: “Voor de wat oudere jachten verzorgen we ook een complete verbouwing, waarbij we luiken in de romp maken. Maar dat laat natuurlijk onverlet dat de eisen voor de waterdichtheid tijdens het varen de hoogste prioriteit hebben. Daar gelden hele strenge eisen voor de verzekering, waar met Lloyds certificaten aantoonbaar aan voldaan moet worden. Je moet ervoor zorgen dat je dossiers dus goed op orde zijn en dat je de juiste, gecertificeerde mensen in dienst hebt.” Dat personeel is net als voor ieder ander technisch bedrijf een voortdurend aandachtspunt. “We zijn een gecertificeerd opleidingsbedrijf en bieden onze BBL-leerlingen een baangarantie. Die leerlingen blijven vervolgens een behoorlijke poos in dienst, want ze weten dat ze op een gegeven moment ook serviceopdrachten gaan uitvoeren. En dat gebeurt over de hele wereld en natuurlijk niet op de onaangenaamste plaatsen”, lacht Van der Ploeg.

Flexibiliteit

In de zomer varen de meeste jachten, dan wordt er gewerkt aan de opdrachten voor nieuwe jachten. In de winter worden onderhoud en service ingepland. “Maar het kan maar zo zijn dat een eigenaar besluit om nog wat langer van het mooie weer te genieten”, aldus Van der Ploeg. “Of dat er door slecht weer niet gevaren kan worden naar de locatie waar de service is gepland, waardoor een opdracht op het laatste moment met een paar weken wordt uitgesteld. Dat betekent dat we heel erg flexibel met onze capaciteit om moeten kunnen gaan. En datzelfde geldt voor onze partners. Want de mensen van VSE gaan ook naar de jachten toe om de besturing ter plekke te implementeren. Daar helpt VSE ons enorm bij. En dankzij de tijdwinst door de omslag naar configure-to-order hebben we onze eigen capaciteit ook veel flexibeler kunnen maken.”

Compacte technische ruimte

Voor jachten geldt, net als bij een woning, dat het bewoonbare oppervlak bepalend is voor de waarde. De technische ruimtes moeten zo klein mogelijk zijn. De ervaring van VSE helpt daarbij. “We gebruiken bewezen technieken uit andere markten, dat betekent dat we prototypes met een laag risico kunnen maken”, zegt Radboud van Dusseldorp, commercieel manager bij VSE. “Als eerste zijn we gestart met het engineeren en leveren van besturingskasten, maar al snel zijn we aan de slag gegaan met retrofit-aanvragen gebaseerd op de basis van Akerboom.”

Blijven innoveren

Elk jaar komen er nieuwe jachten bij, maar de bestaande jachten blijven ook varen en worden uitgerust met steeds meer equipment, die geserviced en geüpgraded moet worden. Dat geldt ook voor de besturing. De techniek aan boord van superjachten wordt steeds geavanceerder. Blijven innoveren is een must voor Akerboom Yacht Equipment. Van der Ploeg: “Daarom zijn partnerships zoals met VSE extra belangrijk. We kunnen in deze technologische ontwikkeling blijven leren van andere sectoren en mogelijk meer samenwerkingen aangaan.”

VSE en Akerboom hebben de intentie om de samenwerking verder te intensiveren. Radboud van Dusseldorp: “Als je het hele proces goed in de vingers hebt, kun je samen gaan kijken naar het standaardiseren van het functioneel ontwerp en de software vanuit de functies opbouwen. We hebben veel geïnvesteerd in het uitwisselen van mensen en kennis. De remote bediening van de equipment is een mooi resultaat, dat iedereen nu ook heel graag op zijn schip wil hebben.”

In mei 2025 publiceerde Link Magazine een interview met Radboud van Dusseldorp en Mervyn van der Ploeg. Dank aan Link Magazine dat we de tekst voor deze blog mochten gebruiken!