De man met de blauwe helm – Zoon en vader Kromwijk
We interviewen Jos Kromwijk, maar eigenlijk had ook zoonlief Wesley tegenover ons moeten zitten. Maar ja, die is liever druk met projecten dan met interviews geven. Wesley blinkt uit door zijn natuurtalent als het gaat om techniek en ondernemerszin. Op zijn zeventiende (!) startte hij zijn onderneming waar vader een paar jaar later bij in stapte en inmiddels is Kromwijk Techniek een gerenommeerde naam als het gaat om nieuwbouw, revisie en onderhoudswerkzaamheden aan hydraulische installaties en componenten in de internationale hijs-, en offshore industrie.
“Wesley was altijd al met techniek bezig, al van klein kind af aan”, vertelt Jos. “Hij was zeven jaar, kreeg een skelter en zei na drie ritjes ‘daar moet een motor op’. En dat regelde hij dan ook.” Jos lacht, haalt zijn schouders op en verklaart “hij heeft een chromosoompje van zijn vader meegekregen.” Niet alleen een chromosoompje, denken wij zo, maar pure indoctrinatie. Maar dan op een goede manier. Je kind altijd meenemen op projecten moet natuurlijk wel effect hebben. “Ja, dat zou je denken”, relativeert Jos dat effect, “maar een collega van me heeft drie zonen en geen van allen hebben ze interesse.” Tijdens ons interview is Wesley in Korea aan het werk om op een project HCU-slangen aan te sluiten. Een druk baasje.
Meer dan aanleg
Goed, die aanleg lijkt duidelijk. En hoe die aanleg zich in de praktijk uit, wordt ook al heel snel duidelijk. Op zijn zeventiende startte hij dus zijn bedrijf, op zijn achttiende haalde hij zijn rijbewijs en nam hij een grote klus aan op een booreiland voor de Zeeuwse kust. En niet veel later een project voor een machine die voor een windmolenpark de palen oppakt. Dat zijn geen geringe projecten voor iemand die net komt kijken. Maar dat gevoel krijg je dan ook geen moment. Eerder het gevoel dat van beide heren, zowel vader als zoon, de aderen gevuld zijn met hydraulische olie. Want hydrauliek is hun corebusiness. “We denken niet in problemen maar in oplossingen”, probeert Jos nog als verklaring te geven.
Dat Wesley voor zichzelf begon, zat er al vroeg in. Op zijn opleiding zocht hij samen met een medeleerling de uitdaging op. En altijd met een nuchtere blik kijken naar een project. “Hij heeft inmiddels een aardige reputatie opgebouwd. Zo liep hij op de bouwplaats bij een miljoenenproject waar engineers maanden voorbereiding hadden gestoken in een aanpassing. En Wesley – het ventje met de blauwe helm noemen ze hem toen ook wel – had binnen de kortste keren in de gaten hoe het slimmer en beter kon. En liet iedereen verbluft achter.” Met dat soort voorvallen is je naam zo gevestigd.
Samen in het bedrijf
Jos zelf werkte jarenlang bij een familiebedrijf tot dat werd overgenomen. “Het gevoel veranderde en ik voelde me er steeds minder thuis. Tegelijk kreeg Wesley het steeds drukker en het liep toen eigenlijk heel natuurlijk dat ik bij hem mee ging werken. We hebben allebei dezelfde instelling, no-nonsense, afspraak is afspraak. We werken veel met zzp’ers, zo hebben we de beschikking over veel verschillende disciplines. Je kunt de mensen uitzoeken met dezelfde instelling als jij. En zo kwamen we op een gegeven moment in contact met VSE. De naam hadden we al eens voorbij zien komen op een project bij Woltman en op nog wat andere locaties. Dus toen we voor een project waarin een Siemens-besturing werd toegepast eindelijk eens een echte kennismaking hadden, wisten we al een klein beetje wat voor vlees we in de kuip hadden en het voelde eigenlijk meteen goed.”
Een mooi project waar wat afbeeldingen van op de tafel staan is een kabelcarrousel. “Daarvan hebben we al meerdere gemaakt met een capaciteit van duizend tot maar liefst vierduizend ton, en hydraulisch aangedreven. Deze specifieke bouwden we samen met de klant. De constructie en de machine bouwen ze zelf, wij zorgen ervoor dat alles beweegt. Hierop worden de kabels voor windmolens gewikkeld. Elektrokabels met een lengte van ongeveer 35 kilometer.” Maar zo zijn er nog veel meer projecten waar het hart sneller van gaat kloppen: “Op een scheepswerf in Maleisië moeten scheepssecties van tweeduizend ton naar buiten worden gereden. De scheepssectie wordt eerst opgetild met een vijzelsysteem en daarna naar buiten gereden op een bak. En bij windmolenpalen wordt ook maar steeds weer om Wesley’s ideeën gevraagd. Een remote controlled spreader bijvoorbeeld, waarmee windmolenpalen in een schip worden geladen – de poot rechtop staand – en op zee weer afgeladen. Die spreader moet een capaciteit van maar liefst zestienhonderd ton hebben. Tja, dat zijn bijzondere projecten. En onze oplossingen zijn altijd praktisch, dat staat voorop.”
Besturingskastje
“Het eerste project dat we met VSE hebben gedaan is een kastje waarin de besturing van een gooseneck moest passen, die bij de net genoemde carrousel zorgt voor het winden van de kabel. Een klein kastje en er moest razend veel in worden gepast en dat in heel korte tijd. Dat ze dat er allemaal in hebben gekregen, dat was ons niet gelukt! Echt petje af, een groot compliment, dat ze dat voor elkaar gebokst hebben. De gooseneck stond in Duitsland en vooraf had ik doorgegeven wat de situatie bij de klant was. Toen we het kastje er uiteindelijk in hebben gezet, was het een kwestie van aansluiten en alles werkte. Heerlijk! Daarmee maak je jezelf echt onsterfelijk, met relaties waar je op kunt bouwen.”
Nu worden we natuurlijk wel nieuwsgierig waarom Jos zo enthousiast is. Wat zat er allemaal in dat kastje? “Het is een besturing en het begon met een start- en stopfunctie. Maar iedere keer kwam er iets bij, zo moest de snelheid voor de lopende band geregeld worden, de besturing van het links- en rechtsom zwenken, een noodstop. En de snelheid moest ook nog eens heel gevoelig te regelen zijn. Want de gooseneck wordt gebruikt bij het vullen van die kabelcarrousel. Aan de binnenkant van de carrousel gaat het langzaam en naarmate de kabel verder naar de buitenkant gaat, verloopt het winden veel sneller. Bovendien is de kabel enorm zwaar, die weegt tussen de honderdtwintig en honderdveertig kilo per strekkende meter. Die kabel wordt eerst omhoog gebracht en dan van bovenaf in de carrousel geleidt. De eindklant is enorm tevreden met de werking van de besturing.”
Naadloos
Vader en zoon vullen elkaar prima aan en – dat moet ook haast wel – kunnen heel goed met elkaar werken. “We laten elkaar in onze waarde. Dat is belangrijk. En dat zoeken we ook in samenwerkingen. Het is goed om te merken dat de mensen bij VSE net zo praktisch ingesteld zijn als wij zelf. En zich ook houden aan ons motto: een man een man, een woord een woord. Dat werkt super samen.”
En stiekem hebben we ook Wesley (rechts) op de foto….