• info@vse.nl
  • Opaalstraat 10, 2872 ZR Schoonhoven
 Groeiende vraag naar elektrificatie van bouwmaterieel

Groeiende vraag naar elektrificatie van bouwmaterieel

Schoon en emissieloos bouwen is belangrijk om de klimaatdoelstellingen te halen. Uitstootbeperking krijgt steeds meer aandacht in aanbestedingen. Er is dan ook een groeiende vraag naar de elektrificatie van bouwmachines. Hiervoor stelt het kabinet vanaf volgend jaar subsidie beschikbaar. Een klus die bij VSE in deskundige handen is.

Steeds vaker vervangt VSE voor klanten de traditionele brandstofmotor van hun bouwmachines door een uitstootvrij alternatief, zoals een elektromotor met accu. Wij zien de vraag naar de elektrificatie van bouwmachines op diesel groeien. Toch is nog steeds een aantal bouwbedrijven sceptisch over de elektrificatie van hun materieel. Veelgehoorde argumenten: op bouwwerven zijn geen laadvoorzieningen, een accu kan nooit voldoende vermogen leveren voor zo’n zware machine, de ombouw naar een elektromotor of een hybride uitvoering is duur.

Scepsis is achterhaald

In een interview met BouwMachines legt Radboud van Dusseldorp uit dat deze argumenten achterhaald zijn. “Door de technologische innovatie van de afgelopen jaren kunnen wij als VSE machines met de allerhoogste vermogensbehoefte elektrificeren. Denk aan heimachines, hijskranen en betonpompen. Mobiele laadstations zijn tegenwoordig zo krachtig dat men al het materieel op de werf kan opladen.”

Kansen voor optimalisatie

Geëlektrificeerde bouwmachines zijn behalve emissievrij ook stil in gebruik. Omdat VSE de machines tijdens het elektrificeren meteen ook optimaliseert,  kunnen ze bovendien efficiënter worden ingezet. De integratie van hard- en software zorgt voor data, waardoor men inzicht krijgt in het functioneren en de prestaties van de machine. Dit biedt nieuwe kansen voor optimalisatie. Ook zijn de onderhoudskosten van een accu over het algemeen veel lager.

Van Dusseldorp: “Als innovator in industriële automatiseringsoplossingen hebben wij al veel groene projecten uitgevoerd, waaronder het energieneutraal aansturen van de Ramspolbrug. Als we een complete brug elektrisch en energieneutraal kunnen openen en sluiten, dan lijkt het elektrisch aansturen van de zwaarste bouwmachine ineens niet meer zo spannend.”

Lees hier het volledige interview met Radboud van Dusseldorp, technisch commercieel manager bij VSE.

Gratis en vrijblijvende inventarisatie? 

Heeft ook u plannen om uw dieselmaterieel te elektrificeren? VSE helpt u graag. Vul hier het formulier in en een van onze specialisten neemt zo snel mogelijk contact met u op om een gratis en vrijblijvende inventarisatie in te plannen.