• info@vse.nl
  • Opaalstraat 10, 2872 ZR Schoonhoven
 Voor u gelezen: Nieuwe zakelijkheid brengt sluisnoviteit

Voor u gelezen: Nieuwe zakelijkheid brengt sluisnoviteit

In de Constructeur en Engineers Online lazen we over de opening van de nieuwe schutsluis bij Eefde.  En dan vooral over de twee belangrijkste innovaties: een segmentdeur en een elektro-hydraulische aandrijving.

Het is in Nederland de eerste keer dat een dergelijke segmentdeur niet alleen als noodkering in een reguliere sluiskolk wordt toegepast. Dat geldt ook voor de elektro-hydraulische actuator die de segmentdeur en de puntdeuren openen en sluiten. In eerste instantie werd gekeken naar elektromechanische oplossingen voor de aandrijvingen. Dat bleek niet mogelijk. Daarom is vanuit de Bosch Rexroth-vestiging in Boxtel gestart met een elektro-hydraulische oplossing voor Eefde.

Die vestiging heeft ervaring met standaard hydraulische (SHA)-cilinders slaglengten tot 27 meter. Bij deze nieuwe SHA cilinders wordt een heel andere techniek gebruikt. De cilinder zelf heeft een eigen gesloten systeem waarbij de olie alleen van de ene kant van de zuiger naar de andere kant van de zuiger wordt gepompt. Hierdoor is tien tot twintig keer minder olie nodig en wordt de toepassing van een groot hydraulisch reservoir en extern leidingwerk en aggregaat overbodig. Een compacte ‘plug&play powerbox’ met servomotor en hydraulische pomp boven op de cilinder pompt de olie op en neer waardoor de zuiger beweegt. Dankzij dit ruimtebesparende concept hoeft de sluis niet voorzien te worden van een kelder met aggregaat.

De snelheid is eigenlijk de enige beperking die het elektro-hydraulische concept kent, zegt de auteur. Wil je een hoge snelheid dan moeten de pompen daar voor zorgen. Maar de voordelen prevaleren. Het leidingwerk van centraal aggregaat naar de cilinder komt te vervallen. Dat geldt eveneens voor de slangen en slangverbindingen van dit leidingwerk met de bewegende cilinder. Ook het werk op locatie wordt minder. De complete actuatoroplossing kan bijna geheel worden afgenomen in de fabriek. Geen centraal aggregaat, een gesloten systeem en minimaal leidingwerk betekent ook minder olie. Het gaat ruim geschat om 100 liter per cilinder in Eefde.

Volgens het artikel leent de elektro-hydraulische oplossing zich ook goed voor standaardisatie. Met een in vermogen beperkt aantal powerboxen kan bijvoorbeeld een hele reeks cilinders van energie worden voorzien. Geen complete ‘engineer-to-order’. Minder componenten betekent tevens minder mogelijkheden tot falen. Door de eenvoud van het systeem is het eenvoudiger om installaties ook in de toekomst aan de dan geldende stand van de techniek aan te passen.

Het artikel besluit met een opmerking over de puntdeuren. Ook die zijn voorzien van de SHA-cilinders. Hydrauliek heeft hier de voorkeur omdat bij lichte aanvaringen de klappen kunnen worden opgevangen. Behalve de dempende eigenschappen van hydrauliek bij een aanvaring, kunnen bij overdruk ook veiligheidsventielen worden geopend. Hier kan de olie via een overstort worden afgevoerd en kan de cilinder worden ingedrukt. Dan wordt de sluisdeur wel geopend maar wordt schade voorkomen. En toch zitten er ook kleine compacte elektromechanische actuatoren in de puntdeuren. Die hebben nog steeds een belangrijke functie. Ze bedienen de nivelleerschuiven in de puntdeuren. Essentieel bij het nivelleren van het waterniveau en zo om het schepen via de Poort van Twente de toegang te verlenen tot de IJssel.

Het hele artikel is hier te lezen