Vraag het VSE – AGV
Automated – geautomatiseerd
Guided – geleide
Vehicles – voertuigen
Juist. Een AGV is een geautomatiseerd geleid voertuig. Hoewel, in het begin waren ze misschien nog wel geleid, vandaag de dag kennen we tal van varianten waarbij de nieuwste voertuigen niet langer worden geleid. Door het gebruik van innovatieve navigatietechnieken bewegen deze onbemande voertuigen namelijk zelfstandig door een ruimte.
We kennen niet alleen een AGV maar ook een AGF, waarbij F staat voor Forklift – vorkheftruck – we kennen een AIV – de I staat voor intelligent, er is een LGV met de L van Laser, en een AMR, een automated motorized robot.
Allemaal geautomatiseerde systemen die producten of materialen van de ene naar de andere plaats brengen, meestal in een magazijn, maar ook in een werkplaats en ze zijn zelfs gesignaleerd in restaurants. Maar in onze business werken ze bijvoorbeeld als een verlengstuk van de i-Collector, waar VSE een bijdrage aan levert.
In de basis is een AGV ideaal inzetbaar om dat hij 24/7 inzetbaar is, geïntegreerd kan worden in nieuwe en bestaande omgevingen en zowel in volledig automatische als manuele operaties kan functioneren.
De basis AGV beweegt zich langs gemarkeerde lijnen of draden die op de vloer zijn bevestigd. Nieuwe types bewegen zich voort door middel van radiogolven, zichtcamera’s, magneten of lasers. Hierdoor zijn deze beperkt tot het volgen van vaste routes en niet flexibel inzetbaar. Wanneer er een object op de route staat, detecteert de AGV dit en stopt, maar kan er niet omheen navigeren. Het object moet eerst van de route verwijderd zijn voordat de AGV verder kan. Een AIV is voorzien van nog meer sensoren en kan zelflerend opererend. Een object in de ruimte kan worden vermeden en de AIV zoekt zelf zijn weg naar de opgegeven bestemming. De omgeving wordt in kaart gebracht en de AIV kan zelf zijn meest efficiënte route bepalen. Voer je bijvoorbeeld aanpassingen door in de werkplaats, is het geen probleem voor de AIV om zich aan te passen.
De meeste AGV’s zijn computers op wielen die geprogrammeerd zijn voor een specifieke taak. Hierbij kun je denken aan de afvoer van goederen van een productielijn naar een vast punt in een magazijn. Repeterend en weinig aan verandering onderhevig. Deze werkzaamheden kunnen daarom heel goed uitgevoerd worden door een voertuig dat voor die specifieke taak is geoptimaliseerd. En waar nodig dus ook zelflerend. En een AIV met daarop een robot gemonteerd? Die werkt als mobiele cobot in een productielocatie. Zelf gezien.