Vraag het VSE: Operational Excellence
Operational = operationele
Excellence = uitmuntendheid
Terug naar de middelbare school. Op de agenda staat morgen een proefwerk wiskunde gepland. Vanavond nog snel even leren. Dus niet. Teveel afleiding, vrienden die langskomen en je van je werk afhouden. De tijd vliegt, als je lol hebt. Bedtijd, niet geleerd.
De volgende dag: proefwerk wiskunde. Weinig inspanning geleverd, maar het gaat wonder boven wonder van een leien dakje. En als je een paar dagen je proefwerk na correctie retour krijgt, valt je mond open van verbazing: een 9,5!
Weinig inspanning, maximaal resultaat. Is dat dan wat ze bedoelen met Operational Excellence?
Zo simpel is het niet. Operational Excellence (OE) een modern managementthema. Het doel is ‘het ontwikkelen en managen van een voortbrengingssysteem waarin de juiste goederen en/of diensten worden geproduceerd en geleverd, zodat de juiste klantwaarde tegen de laagst mogelijke kosten wordt geleverd.’ Dus: waar voor je geld, maar wel geproduceerd en geleverd op een goedkope en snelle manier? Bijna goed, zeggen Treacy en Wiersema.
OE is een van de drie pijlers in het strategisch marketingplan van de marketeers Michael Treacy en Fred Wiersema. Volgens hen moet een organisatie ernaar streven om de nummer één in de markt te zijn in Productinnovatie, Klantaandacht en Operational Excellence, dat hier wordt vertaald als superieure operatie en uitvoering. De marketeers pleiten voor het beheersen van alle drie de disciplines waarbij een organisatie dient te excelleren op één discipline.
Operational Excellence is bijna twintig jaar geleden, toen Treacy en Wiersema hun plan lanceerden, gedefinieerd als de strategie om standaardproducten en diensten tegen de laagste kosten te leveren. Nu, meer dan 20 jaar later, ligt dat iets genuanceerder. Het is nu de algemene mening dat Operational Excellence niet per se gericht is op het behalen van de allerlaagste kosten (of het streven naar de allerhoogste efficiëntie), maar dat het gaat om het betrouwbaar en op het juiste moment ontwikkelen, realiseren en leveren van producten met de juiste (klant)waarde tegen de laagst mogelijke kosten.
Het produceren en leveren van de juiste klantwaarde betekent het leveren van de juiste kwaliteit, zodat de klant tevreden is. En dat keer op keer. OE heeft daarom ook te maken met kwaliteit, snelheid, leverbetrouwbaarheid en innovatie. Een modernere definitie is dan ook dat OE niet alleen gericht is op de kostenkant (verhogen van de doelmatigheid en efficiëntie) maar ook op de opbrengstenkant (verhogen van de doeltreffendheid en effectiviteit).
Operational Excellence is: de klant zoveel mogelijk toegevoegde waarde leveren (dus tóch: waar voor je geld!) én het zo laag mogelijk krijgen van de operationele kosten.
Iedereen blij.
Bij VSE maken we onze klanten graag blij. Koffie?