• info@vse.nl
  • Opaalstraat 10, 2872 ZR Schoonhoven
 Accutechnologie voor zware toepassingen

Accutechnologie voor zware toepassingen

Je weet dat we bij VSE ons graag druk maken over duurzaamheid. We zijn daarvoor sinds kort ook in contact met Intercel uit Haarlem. Een fabrikant van accupakketten waarmee de elektrificatie van allerhande installaties ineens een stuk dichterbij komt.

Als het een beetje vlot, kunnen we over een concreet project vertellen, dat we samen met hen doen. We laten ze eerst maar een aan het woord over het hoe en waarom van hun ontwikkelingen. Martijn Kleintjens van Intercel praat ons bij. “De accu’s van de eerste generatie lithium-accu’s waren de zogenaamde lithium-NMC’s. Kobalthoudende accu’s met – vooral door dat kobalt – een zwaardere milieubelasting dan de nieuwe generatie. Door oververhitting en onbalans in de accucellen konden die accu’s in het verleden nog wel eens minder goed uit de verf komen. Ook de beperkte beschikbare capaciteit en de relatief korte levensduur waren niet bevorderlijk voor een massale omarming van de techniek. Er werden losse accu’s aan elkaar geknoopt en dan is het heel lastig om de juiste balans tussen de verschillende accu’s te krijgen en te houden. We maken daarom tegenwoordig geen combinatie van meerdere accu’s, maar één grote accu met een heel strak ingeregelde samenhang, die zelfs voor hele zware toepassingen geschikt zijn.”

Emissieloos
“Als het gaat over emissieloos materieel, kunnen we wel zeggen dat we de laatste jaren heel veel hebben bereikt op het gebied van shovels, graafmachines, hoogwerkers, betonpompen en andere rollende machines. Met name in de laatste anderhalf jaar is die ontwikkeling heel erg hard gegaan. We hebben echt enorme sprongen gemaakt op het gebied van capaciteit en veiligheid.” Het beschikbaar komen van een nieuw type accucel, een kobaltvrije lithium-ijzer-fosfaataccu – afgekort tot LFP – is een van de oorzaken van die snelle ontwikkeling.

Die LFP-cellen zijn op zich al een jaartje of tien beschikbaar. Het grote verschil is, is dat er nu nieuwe type cellen beschikbaar zijn die veel compacter zijn. Daardoor geschikt voor toepassing in echt grote accu’s. En dan gaat er ineens een wereld aan mogelijke toepassingen open. Die hoge specifieke capaciteit, gecombineerd met een uitstekende thermische stabiliteit, veiligheid en elektrochemische eigenschappen, zorgen voor een snelle groei in de populariteit.

Voorbeelden
Een paar voorbeelden? Een heel belangrijk punt is dat zelfs bij doorboring er geen kans op brand is. Verder is de constructie waterdicht. De waterdichte behuizing wordt op maat gemaakt uit rvs of staal en voorzien vaan aanraakveilige connectoren. En er is geen waterkoeling nodig. Dat zorgt voor probleemloze toepassingsmogelijkheden.

Martijn: “Bij Intercel worden de pakketten samen met de opdrachtgever ontwikkeld. Op die manier zorgen we ervoor dat we rekening houden met alle mogelijke omstandigheden en parameters. Op die manier wordt de best passende constructie gerealiseerd. Dat betekent dus ook: goed luisteren naar de opdrachtgever en nauw contact houden tijdens het proces. Nagenoeg alle klanten die een eerste project met Intercel hebben gedaan, zijn blijvende klanten geworden. We zorgen bij alle projecten voor een persoonlijke benadering en onze opdrachtgevers hebben echt direct en persoonlijk contact met een van onze teams. Ook in de aftersales.”

Scoren maar
Veel aanbestedende instanties vragen nul uitstoot, nul geluid, nul vibraties – en dus elektrische oplossingen. Dat betekent dat er flink wat punten te verdienen zijn met de elektrificatie van het machinepark. De accu’s zijn geschikt voor zelfs de meest zware toepassingen met veel vibraties en extreme temperaturen. De levensduur is veelal gelijk aan die van de machine of installatie: 5.000 cycli bij 80%.

Hij besluit: “We hebben er heel veel ervaring mee en helpen met enige regelmaat ook bedrijven die halverwege een elektrificatietraject zijn vastgelopen. Idealiter zitten we het liefst vanaf het begin aan tafel, dat werkt voor alle partijen het beste. Maar het komt ook voor dat we halverwege worden ingeschakeld om een proces over te nemen.”

Wil je meer weten over elektrificatie van jouw machine? Laat maar weten, we helpen je verder!