Sleepwagen per binnenschip van Kampen naar Oostende
Een bijzonder moment: de sleepwagen van het Maritiem Onderzoekscentrum in Oostende waarvoor VSE Industrial Automation de besturing bouwt, komt langs gevaren in Schoonhoven. Snel naar buiten dus om een foto van het binnenvaartschip ‘Zulu 4’ en zijn bijzondere lading te maken!
De Zulu 4 bracht onlangs de door Consmema in Hattemerbroek gemaakte sleepwagen via de Nederlandse en Vlaamse vaarwegen van Kampen naar Oostende. Op het schip waren twee camera’s gemonteerd om de tocht te livestreamen. Via de IJssel, het Ketel-, IJssel- en Markermeer en het Amsterdam-Rijnkanaal bereikte het schip de Lek in Schoonhoven, de thuisbasis van VSE Industrial Automation. Vervolgens ging het verder naar de Noord, Dordtsche Kil, Hollands Diep, de Volkeraksluizen en het Schelde-Rijnkanaal. Langs de haven van Antwerpen, de Bovenzeeschelde, de ringvaart rond Gent en het kanaal Gent-Brugge-Oostende bereikte de Zulu 4 op donderdag 25 augustus Oostende.
Wetenschappelijk onderzoek
In het Maritiem Onderzoekscentrum in Oostende gaan het Waterbouwkundig Laboratorium, KULeuven en UGent de invloed van golven, getijden en wind op schepen en objecten in zee onderzoeken. Dit zal de positie van maritiem wetenschappelijk onderzoek in Vlaanderen versterken en de ontwikkeling van het havengebied een boost geven. Het onderzoekscentrum beschikt over een grote sleeptank én een kust- en oceaanbassin.
Golfbassin
In het golfbassin kunnen stromingen, golven en wind gecontroleerd gegenereerd worden. Zo kunnen schaalmodellen van kustbeveiliging-installaties, offshore constructies, golf- en getijdenconverters of windturbines in alle mogelijke omstandigheden uitgetest worden.
Unieke sleeptank
De sleeptank is uniek in zijn soort en lijkt op een volautomatisch treinstel. Met een lengte van 174 meter is hij een stuk langer dan de huidige sleeptank van het Waterbouwkundige Laboratorium van de Vlaamse overheid in Antwerpen. Die werd in 1991 gebouwd voor het testen van schepen met een lengte tot 300 meter en een capaciteit van 5.000 containers. Veel huidige schepen zijn ruim 400 meter en hebben een capaciteit van 25.000 containers. In de sleeptank worden scheepsrompen en -manoeuvres op een realistische manier getest.
Sleepwagen
Het grootste onderdeel van de installatie is een sleepwagen met een doorsnede van 3,5 m x 3,5 m en een gewicht van ruim 55 ton. Hij gaat scheepsmodellen tot wel 8 meter door het water slepen. Ondertussen worden de krachten van het water op de scheepsromp opgemeten. Aan de hand van deze experimenten kan het manoeuvreergedrag van echte schepen getest worden.
Nauwkeurige besturing
De besturing van de sleepwagen wordt gemaakt door VSE Industrial Automation in samenwerking met Controllab als expert in HIL-simulatie. Beide bedrijven hebben elkaar leren kennen tijdens een soortgelijke opdracht voor MARIN. De werking van de besturing, inclusief het veiligheidssysteem en de nauwkeurigheid van de regeling, wordt eerst op basis van een virtual twin volledig virtueel getest zonder daarvoor de echte sleepwagen nodig te hebben. Operators worden bij deze tests betrokken om alvast ervaring op te doen met de besturing. Door het virtueel testen borgen wij dat de besturing exact werkt zoals door het Waterbouwkundig Laboratorium gevraagd en wordt de inbedrijfstellingstijd verkort.