
Technisch stuurman in hart en nieren
Zeg je VSE, dan zeg je Jan van Vuuren. Onze technisch manager is 40 jaar in dienst. Een man van weinig woorden, maar met een schat aan ervaring en zeer gewaardeerd door collega’s en klanten.
Een van onze klanten had Jan onlangs niet herkend toen hij hem in z’n kloffie rond een machine zag struinen. Dit is onze technisch manager ten voeten uit: een man van weinig toeters en bellen, die niet graag in de schijnwerpers staat en karig is met woorden. Maar zijn woorden snijden wel hout vanwege zijn schat aan kennis en ervaring. Collega’s en klanten waarderen hem om zijn enorme expertise. Geen technische uitdaging is Jan te groot. Vraagt een klant iets wat we nooit eerder hebben gedaan? Dan kunnen we het op z’n minst eens proberen. Zo hebben we onlangs een diesel aangedreven boorkraan omgebouwd naar een volledig elektrisch aangedreven machine met een afneembare batterijcontainer van 1,2 MegaWattuur.
Keep it simple
Pragmatisch als hij is, bedenkt Jan voor ingewikkelde vraagstukken altijd een praktische oplossing. Hij is van het simpel houden en van duidelijkheid. Komt een klant met een technisch onhaalbaar idee, dan geeft hij dit aan. Waarna hij vrijwel direct een veel slimmer alternatief presenteert. Als Jan iets in z’n hoofd heeft, lukt het hem goed zijn omgeving daarvan te overtuigen. Doelgericht neemt hij mensen mee in zijn verhaal. Wat hebben wij en onze klanten de afgelopen jaren veel van hem geleerd over Motion Control, Industriële Automatisering en Machineveiligheid. Door zijn algehele kennis van machinebouw en productieprocessen is hij ook dit gebied een waardevolle sparringpartner. Sta je voor een uitdaging en weet je het even niet meer? Loop dan maar even naar Jan.
Oplossingsgericht
Als je alle kennis en ervaring van Jan zou uitschrijven, dan past het niet in het pand van VSE. Buitengewoon plezierig is zijn bereidheid om die kennis te delen. Vragen per e-mail worden kort en bondig beantwoord, maar hij maakt graag tijd vrij om zaken in een persoonlijk gesprek toe te lichten of uit te leggen. Al wil het ook wel eens voorkomen dat hij een interne bespreking vanwege zijn overvolle agenda telefonisch afhandelt in plaats van fysiek aanwezig te zijn. Een interne of externe uitdaging? Jan komt met een plan en een oplossing. Hij durft beslissingen te nemen als de situatie erom vraagt. Op die manier hebben we bijvoorbeeld diverse sleepwagens van MARIN mogen voorzien van een geavanceerde aandrijfoplossing.
Loyaal nest
40 jaar in dienst – bijna net zo lang als VSE bestaat. Had hij het zelf ooit verwacht? Jan blijkt uit een loyaal nest te komen. “Ik ben de jongste van 4. Eén van mijn broers is afgelopen jaar met pensioen gegaan nadat hij 51 jaar bij z’n baas had gewerkt en ook een andere is al tientallen jaren in dienst bij dezelfde werkgever. Je moet ook het geluk hebben dat je kan doen wat je leuk vindt, aan mooie projecten kunt werken en fijne collega’s hebt. Ik heb dat geluk. Bij VSE heb ik me altijd verder kunnen ontwikkelen. Als je zo lang in dienst bent krijg je ook wel de vrijheid om je eigen tijd in te delen en je eigen werk te bepalen.”

Technische genen?
Als vader van 3, twee jongens en een meisje, lijkt Jan voorlopig zijn ‘technische genen’ niet te hebben doorgegeven. De jongens, die inmiddels oud genoeg zijn om over hun beroepscarrière na te denken, kiezen voor andere paden. “Mijn oudste gaat HBO Rechten doen en de andere is een sporter, die wil Sport & Beweging gaan studeren. Ik heb ze wel eens meegenomen naar een open dag van MARIN. Deze klant is jarenlang een van mijn speerpunten geweest. Er was hartstikke veel te zien en de medewerkers van MARIN vertelden wat ik allemaal voor ze doe. Zitten we later in de auto naar huis en zeggen mijn zonen: ‘Jemig, wat doe jij moeilijk werk zeg!’ Ik had het best leuk gevonden als een van de kinderen de techniek was ingegaan, maar ik vind het veel belangrijker dat ze gelukkig worden en doen wat ze graag doen.”
Stuurman
Jan mag je gerust al vier decennia lang onze technische stuurman noemen. Technische puzzels leggen is wat hij het liefste doet. In z’n kloffie, achter het stuur op weg naar een klant. Wist je dat hij altijd op navigatie rijdt omdat hij nog wel eens een afrit mist? Waarschijnlijk druk in z’n hoofd één of ander technisch mysterie aan het doorgronden. Ook in z’n vrije tijd wordt er enthousiast op los gesleuteld. We weten uit goede bron dat Jan een Harley Davidson aan het opknappen is. Met of zonder navigatie: als de lente in het land is haalt Jan de motor van stal.