• info@vse.nl
  • Opaalstraat 10, 2872 ZR Schoonhoven
 Verduurzamingspartner voor bouw, infra en industrie

Verduurzamingspartner voor bouw, infra en industrie

VSE is betrokken bij innovatieve nieuwbouw- en retrofitprojecten in de bouw, de infrastructuur en industrie. Ons motto: alleen de slimste, meest duurzame en veilige oplossing is goed genoeg.

In de infrastructuur staat er veel te gebeuren. De besturingen van tientallen bruggen en sluizen zijn obsolete en aan vervanging toe. Hier kunnen we samen met onze partners een belangrijke rol in spelen en dat doen we ook. In opdracht van Rijkswaterstaat (RWS) en andere infrastructuurbeheerders realiseren we intelligente automatiseringsoplossingen, waarbij we ook altijd aandacht besteden aan de veiligheid van mens en techniek. We zijn op de hoogte van alle kwaliteitseisen en veiligheidsprocessen en werken geheel volgens de geldende wet- en regelgeving.

Energieneutrale Ramspolbrug

Tot onze meest prestigieuze infrastructuurprojecten behoren de Ramspol-, Wantij- en Haringvlietbrug. Op de Ramspolbrug wordt de energie die vrijkomt bij het sluiten van het beweegbare deel van het brugdek omgezet in elektriciteit die de motoren aandrijft. In combinatie met zonnepanelen levert dit genoeg energie op om de brug weer te openen. RWS heeft de brug in het eerste jaar na de ingebruikname gemonitord. Hieruit bleek dat de brug meer energie opwekt dan ze verbruikt.

De Ramspolbrug wekt meer energie op dan ze verbruikt.

3B-standaard

Bij de renovatie van de Wantijbrug pasten we voor het eerst de 3B-standaard toe voor de bediening, besturing en bewaking van tunnels, bruggen en sluizen. De 3B-standaard is door RWS ontwikkeld in samenwerking met Siemens en wordt uitgerold over alle infrastructuurobjecten in Nederland.

Daaronder ook de Haringvlietbrug. Heel Nederland keek mee toen in de zomer van 2023 de nieuwe tandbaan en brugklep van de Haringvlietbrug werden ingehesen. Met de vernieuwing van het beweegbare deel van de brug heeft de combinatie Mobilis en Croonwolter&dros een huzarenstukje geleverd. VSE nam de high-end besturing voor de aandrijvingen op zich, niet als onderaannemer maar als technisch partner.

Wantijbrug nieuwe brugval
Op de Wantijbrug pasten we voor het eerst de 3B-standaard toe.
De enorme basculekelder van de Haringvlietbrug.
De 90DRe is de eerste boorstelling waarvan zowel de hulp- als hoofdfuncties geëlektrificeerd zijn.
VSE Industrial Automation werkte samen met HOB aan het 600 kVA hybride aggregaat: met John Deere Stage V-dieselgenerator, 300 kW Siemens omvormer en 400 kWh Cellpower energieopslagsysteem.

Elektrificatie in de bouw

De bouwsector is hard op zoek naar oplossingen om verder te verduurzamen. Werken met elektrische stationaire mixers is een van de manieren om dit te doen. Als automatiseringspartner van Mulder Europe B.V. bouwen wij mee aan dergelijke e-mixers.

In 2022 waren we betrokken bij de bouw van de  eerste (en vooralsnog enige) zero-emissie funderingsmachine. Het gaat om een 90 ton zware elektrische boorstelling voor funderingspalen die door Woltman Piling & Drilling Rigs is gebouwd voor Koninklijke BAM Groep. Voor de elektromotor en besturing schakelde Woltman VSE in. Wij hebben veel ervaring met het elektrificeren van zware bouwmachines, kennis van high-end besturingselektronica en een bewezen trackrecord voor batterijpakketten.

Duurzaam zijn ook de geluidgedempte, hybride aggregaten die door HOB Aggregaten uit Lopik worden gebouwd. Wij leveren hiervoor Sinamics-omvormers van Siemens.

Snel, flexibel en efficiënt

In binnen- en buitenland verhogen maakbedrijven met behulp van onze oplossingen hun snelheid, efficiëntie, flexibiliteit en duurzaamheid. In 2021 bouwden we samen met machinebouwer Humarbo Projects de eerste keramiekmachine ter wereld voor MBI in Nieuw-Lekkerland. Ze wordt ingezet voor de productie van de populaire keramische GeoCeramica®-plavuizen. Humarbo Projects verzorgde het mechanische gedeelte, VSE de automatisering met het motion control systeem SIMOTION, servomotoren en SINAMICS-regelaars S120. Als Motion Specialist van Siemens hebben wij veel ervaring met deze technologie.

Bij Ahold Delhaize Coffee Company (ADCC) in Zaandam vernieuwden we onder meer de besturing van een verpakkingslijn voor koffiebonen. De lijn heeft daardoor meer capaciteit, werkt sneller en kan flexibeler schakelen tussen de verschillende verpakkingen.

Samen met Humarbo Projects bouwden wij de eerste keramiekmachine ter wereld.
Bij Ahold Delhaize Coffee Company (ADCC) in Zaandam vernieuwden we de besturing van een verpakkingslijn voor koffiebonen.
De sleepwagen in de vacuümtank van MARIN in Ede.

MARIN

In de researchwereld is het Nederlands Maritiem Instituut MARIN al vele jaren een grote opdrachtgever. We hebben de afgelopen jaren meegewerkt aan de renovatie van zes sleepwagens. In 2023 hebben we de besturing en aandrijvingen vervangen van een sleepwagen in de vacuümtank van MARIN in Ede. Een uitdagend project in een bijzondere omgeving.

Bekijk voor nog meer referentieprojecten onze pagina met succesverhalen.