Vraag het VSE: Servitisation

Service = dienstverlening
Tisation = Afkorting van Optimalisation?
Dus = optimaliseren?  Ergo: het optimaliseren van de dienstverlening?

Nieuw is het in ieder geval niet. In 1988 werd de term voor het eerst gebruikt in een wetenschappelijk artikel van Vandermerwe & Rada. Die definiëren servitisation als: ‘het aanbieden van klantgerichte combinaties van goederen, diensten, ondersteuning, service en kennis, met als doel waarde toe te voegen aan het kernproduct.’ Daar kunnen we dus alle kanten mee op.

Met melk meer mans
Bovenstaande is een reclameslogan uit 1950. Stel, boerin Gerda heeft vijftig melkkoeien. De melk wordt niet duur betaald, Albert Heijn en consorten draaien Gerda en haar collega’s de duimschroeven behoorlijk aan. Gerda moet iets verzinnen om de boel draaiende te houden. Wat kun je nog meer met melk? Boter maken, kaas maken en… ijs maken! Gerda opent een ijsjeskraam bij haar boerderij. Ze biedt op die manier een klantgerichte combinatie van goederen (consumptie-ijs), diensten (de verkoop), ondersteuning (een gezellig terrasje waar de ijsjes gegeten kunnen worden), service (de bediening) en kennis (Gerda weet wel waar ze de melk haalt).

Servitisation in de maakindustrie
In de maakindustrie kan servitisation betekenen dat bedrijven naast hun kernactiviteiten (het maken) bijvoorbeeld ook reparatie- en revisiediensten, reserveonderdelen en trainingen aanbieden. Maar ook consultancy, financieringen, verzekeringen en logistieke diensten. Binnen de maakindustrie is servitisation op dit moment actueler dan ooit. Dit komt onder andere doordat de toegevoegde waarde van producten afneemt. Wat jij maakt, is morgen goedkoper gekopieerd leverbaar uit China. Daardoor zijn producten en productieprocessen steeds korter uniek. De prijs is dan nog de enige onderscheidende factor. Door servitisation kan een bedrijf die onderscheidende factoren wél bieden.

Voor vrijwel alle bedrijven
Servitisation is er niet alleen voor grote bedrijven in de maakindustrie. Ook voor kleinere producenten en het mkb wordt deze trend namelijk steeds bereikbaarder. Slimme software (ERP, CRM, MES, etc.) en connectiviteit tussen bijvoorbeeld machines dragen hier hard aan bij. En kleine(re) maakbedrijven hebben een belangrijk voordeel ten opzichte van hun grotere concurrenten: ze zijn een stuk wendbaarder, waardoor servitisation sneller en makkelijk is in te voeren binnen het bedrijf. En dat is dus een voordeel, omdat de grootste uitdaging van servitisation niet de investering is, maar vooral de omslag in bedrijfscultuur en de flexibiliteit van de medewerkers.

We denken graag met je mee, want flexibel, dat zijn we.

Dit artikel op uw website?

Wilt u dit artikel overnemen op uw eigen website of blog, dan is dit toegestaan mits u:

  • ons hiervan op de hoogte stelt;
  • onderaan het artikel een link opneemt naar deze pagina;
  • het artikel integraal overneemt, inclusief de hyperlinks in de tekst.