VSE krijgt opdracht voor complete aandrijving en besturing Papendrechtsebrug
VSE heeft de opdracht gekregen voor de compleet nieuwe aandrijving en besturing voor de Papendrechtsebrug over de Beneden Merwede. Opdrachtgever is Vialis die voor Rijkswaterstaat verschillende andere werkzaamheden uitvoert aan de brug in de N3 tussen Papendrecht en Dordrecht.
‘We gaan onder meer de volledige elektrotechnische lay-out opnieuw ontwerpen’, zegt salesmanager Ron Verleun. ‘Onderdeel van de opdracht is ook het herautomatiseren van de brug, inclusief alle software-engineering, nieuwe schakelkasten, de motoren om de brug te openen en te sluiten en het in bedrijf stellen er van.’
Met de opdracht voor de brug zet VSE verdere stappen in de natte infra. Zo was het in industriële automatisering gespecialiseerde bedrijf eerder al verantwoordelijk voor de aandrijving van de motoren van de energieneutrale Ramspolbrug, inclusief de gelijkloopregeling. Daarvoor voerde VSE ook al de werkzaamheden uit voor de aandrijving van de Kruiswaterbrug in de A7.
‘De Papendrechtsebrug is in omvang een groter project’ zegt Verleun. ‘Omdat we daar behalve de aandrijving ook de besturing gaan uitvoeren. Vanwege onze ervaring in de natte infra en de kennis die we daar over in huis hebben, worden we steeds vaker gevraagd voor complete projecten en niet alleen sec voor de bewegende delen van de brug.’
Meerwaarde VSE
De meerwaarde van VSE zit ‘m volgens hem onder meer in het kunnen meedenken met de opdrachtgever en het ontwerpen van de elektrotechnische installatie. ‘We merken in de praktijk dat het voor betrokken contractpartijen een plus is dat we de juiste vragen stellen en dat we het hele project van voor tot achter technisch doorspitten voordat we een voorstel indienen. We beginnen pas als het plan 100 procent technisch goed is en 150 procent veilig.’
‘Veiligheid is een cruciale randvoorwaarde’, stelt hij. ‘Dat weegt het allerzwaarst; al het andere is ondergeschikt aan veiligheid. Of het nu gaat om de veiligheid tijdens de uitvoering van een project, de veiligheid van onze professionals die daarbij betrokken zijn of de veiligheid als het werk is opgeleverd aan de opdrachtgever. We doen helemaal nergens concessies aan.’
Behalve veiligheid noemt Verleun desgevraagd nog een punt waarin VSE zich onderscheidt. ‘We kunnen voldoen aan een breed scala van eisen. Of dat nu de machinerichtlijnen zijn of EMC (electromagnetic compatibility). We merken steeds vaker dat ook dat voor opdrachtgevers in de natte infra een reden is om voor VSE te kiezen.’
Wilt u meer weten over de mogelijkheden die VSE u kan bieden? Neem dan contact op met Radboud van Dusseldorp, e-mail: r.van.dusseldorp@vse.nl