Voor u gelezen: robot repareert weg, bruggen op afstand bedienen (deel 11)

Een robot die helpt bij de renovatie van een brug, sluizen op afstand bedienen, investeringen van Brussel in de Nederlandse infrastructuur en sluisdeuren die niet passen in een circulaire economie.

Ook dit keer weer selecteert Rob Brager van VSE interessante onderwerpen uit de media en geeft hij commentaar. Deze week verzamelde hij vooral onderwerpen over natte infra.

Brug op afstand bedienen
Bruggen en sluizen in de rijksvaarwegen in Drenthe en Overijssel worden over een paar jaar op afstand bediend. Daarvoor wordt een  bedrag uitgetrokken van drie miljoen euro.

Lees hier het hele artikel.

'De automatisering en bedieningen op afstand zullen ook verder worden doorgevoerd in de wereld van bruggen en sluizen', zegt Rob Brager. 'Hier en daar zullen aanpassingen moeten worden gemaakt waarbij veiligheid een grote rol speelt. Uiteindelijk zullen de investeringen zich terugbetalen in betrouwbare, veilige infrastructurele installaties die op afstand worden bediend.'

Robot repareert wegdek brug
Renovatie brug robot VSE robotica motion controlSnel een brugdek repareren. Dat deed Volker Stevin met een robot. Het is de eerste keer dat een aannemer daarvoor een robot inzet. Voorheen waren er drie ijzerwerkers/handlassers nodig voor de reparatie van de dekplaten. De werkzaamheden werden uitgevoerd aan de Galecopperbrug waar dagelijks 200.000 voertuigen overheen rijden.

Lees hier het hele artikel.

Renovatie en onderhoud aan bruggen en sluizen is meer dan alleen de aandrijving van de bewegende delen en de besturing van het geheel, zegt Rob Brager in een reactie. 'Een groot deel bestaat uit herstelwerkzaamheden van constructiedelen en wegen. Ook voor deze revisiewerkzaamheden worden automatiseringsoplossingen gebruikt; een mooie toepassing van robotica in dit geval.'

Brussel investeert in infra
Bruggen wegen VSE onderhoudDe Europese Commissie trekt miljoenen uit om de Nederlandse infrastructuur te verbeteren. Van dat geld wordt onder meer een goederenspoorlijn in de haven van Rotterdam verlengd en wordt er een grotere zeesluis bij IJmuiden gebouwd om zo de toegankelijkheid van Amsterdam te verbeteren.

Lees hier het hele artikel.

Een goede en solide infrastructuur is niet alleen van nationaal belang, aldus Rob Brager. 'De Europese commissie ziet de noodzaak in om enkele grote projecten financieel te ondersteunen.'

Sluisdeuren niet in circulaire economie
Op weg naar een circulaire economie zijn relatief eenvoudige successen te boeken met producten met een middellange levensduur. Bij producten met een zeer lange levensduur, bijvoorbeeld sluisdeuren, is heel moeilijk in te schatten of dat materiaal over zestig, zeventig jaar het nog doet. Daar kan je geen businesscase op bouwen.

Lees hier het hele artikel.

Onderhoud sluisdeuren circulaire economie VSE'In het hele artikel wordt vooral gesproken over een tweede gebruik van het product en minder over hergebruik van grondstoffen en/of materialen', zegt Rob Brager in een reactie. 'Ik onderstreep dat het hergebruik van asbest een moeilijke businesscase met zich meebrengt. Voor sluisdeuren denk ik hier iets anders over. Het goed onderhouden van sluisdeuren en complexen, waarbij de primaire functie van het object gegarandeerd blijft, ligt volgens mij in lijn met de definitie van de circulaire economie. Door een revisie kan dat juist naar de laatste stand der techniek worden gebracht en op dezelfde locatie weer worden gebruikt. Focus op revisie kan daarom wel degelijk uitmonden in een business case.'

Voor u gelezen
In de rubriek ‘Voor u gelezen’ selecteert Rob Brager van VSE artikelen uit de (vak)media over onder meer industriële automatisering, robotica, motion control, hygiënisch ontwerpen, smart industry, duurzaamheid, 3D-printing en andere techonderwerpen. Hebt u suggesties? Mail dan naar: verkoop@vse.nl

Hebt u de rubriek ‘Voor u gelezen’ een keer gemist? Kijk dan hier voor de eerdere posts.