• info@vse.nl
  • Opaalstraat 10, 2872 ZR Schoonhoven
 Wij houden de infrastructuur in beweging

Wij houden de infrastructuur in beweging

Infrastructuur vormt het fundament van onze samenleving. Om ervoor te zorgen dat o.a. bruggen betrouwbaar en continu beschikbaar blijven, is specialistische kennis nodig op het gebied van high-end engineering, industriĆ«le automatisering, functionele veiligheid en aandrijftechniek. Precies hierin blinkt VSE Industrial Automation uit. We zijn actief betrokken bij grote infrastructuurprojecten en gebruiken digitalisering en slimme simulaties om risico’s tot een minimum te beperken.

Nederland telt ruim 1.500 beweegbare bruggen en bijna 2.000 sluizen. Veel kunstwerken staan op de nominatie om gerenoveerd te worden. Opdrachtgevers in de infrastructuur hebben niet altijd de kennis van aandrijftechniek die hiervoor vereist is. VSE heeft die kennis wĆ©l in huis.Ā  ā€œWij worden dan ook vaak betrokken bij dergelijke projectenā€, zegt Radboud van Dusseldorp, commercieel manager bij VSE. ā€œZo leverden wij onder meer de nieuwe besturing voor de Haringvlietbrug in opdracht van de combinatie Mobilis en Croonwolter&dros.ā€

Waarom passen infrastructuurprojecten goed bij VSE?

ā€œIn dergelijke high-end projecten kunnen onze hard- en software engineers hun expertise volledig kwijt. Niet iedereen neemt zulke omvangrijke en complexe opdrachten aan, maar wij wel. Juist omdat we hierin de nieuwste technologie kunnen toepassen. Onder meer Digital Twins en Virtual Commissioning zijn bij ons inmiddels standaard en worden door klanten als Rijkswaterstaat geĆ«ist. De tijdvensters voor de inbedrijfstelling van nieuwe elektrische installaties worden ver van tevoren ingepland en zijn vaak krap. We kunnen het ons niet veroorloven vertraging op te lopen. Werken met Digital Twins en Virtual Commissioning helpt ons hierbij.ā€

De basculekelder van de Haringvlietbrug.
Renovatie van de Spijkenisserbrug: De iFAT bij Yunex Traffic (foto: Yunex Traffic)
Spijkenisserbrug - NX MCD en Simit voor de virtual commissioning.

Wat is het belang van virtueel testen en simuleren?

ā€œRisico’s minimaliseren. Tijdens de Site Acceptance Test (SAT) op locatie wil je geen restpunten meer tegenkomen die de opleveringsdatum in gevaar kunnen brengen. Daarom hebben wijzelf en onze partners bij de renovatie van de Spijkenisserbrug alle systemen vooraf uitvoerig getest met simulatiesoftware en 3D-modellen. Vooraf testen in de fabriek gaat sneller, is veiliger Ć©n efficiĆ«nter dan testen in het veld. Voor de Spijkenisserbrug gebruikten we Siemens’ ontwerpsoftware NX MCD en het simulatieplatform SIMIT om de aandrijving te simuleren en virtueel in bedrijf te stellen. We hebben zelfs de besturingskasten gekoppeld aan een schaalmodel van de brug.ā€

Hoe borgt VSE de veiligheid vanĀ  infrastructuurwerken?Ā 

ā€œWij werken met veilige technologie van gerenommeerde leveranciers. Daarnaast beschikken meerdere collega’s over het TÜV-certificaat Functionele Veiligheid.Ā  Dit is een cruciaal aspect binnen de machinebouw en systeemintegratie. We zorgen ervoor dat onze engineers over de juiste kennis beschikken.ā€

Hoe borgt VSE de beschikbaarheid van infrastructurele objecten?

ā€œDat doen we onder meer door bruggen uit te rusten met het 3B-Bouwblok. Deze automatiseringsstandaard is door Yunex Traffic in opdracht van Rijkswaterstaat (RWS) ontwikkeld voor het besturen, bedienen en bewaken (3B) van alle dynamische functies in de brug. Denk hierbij aan de signalering en afsluitbomen. Stapsgewijs worden 7 bruggen in de regio Zuid-Holland met deze standaard uitgerust. Dit maakt het voor RWS minder complex en efficiĆ«nter om de bruggen te beheren, wat bijdraagt aan een hoge beschikbaarheid en dus een vlotte verkeersdoorstroming. In 2020 hebben we op de Wantijbrug als eerste brug in Nederland de 3B-standaardbesturing geĆÆmplementeerd en dit jaar hebben we ook de Spijkenisserbrug met deze standaard uitgerust.ā€

Nemen jullie ook energie-efficiƫntie mee in projecten?

ā€œAbsoluut, dit is een hot item bij alle infrastructuurpartijen. Al in 2012 hebben wij de Ramspolbrug energie neutraal gemaakt. Voor de Spijkenisserbrug hebben we Siemens UltraCaps toegepast, die kortstondig energie kunnen opslaan en weer vrijgeven. Energie die vrijkomt tijdens het sluiten van de brug wordt hergebruikt voor de opgaande beweging van de brug. We passen UltraCaps steeds vaker toe, bijvoorbeeld ook bij zwaar bouwmaterieel en magazijnliften. Hiermee vlakken we pieken in het elektriciteitsverbruik af. Onze klanten komen hierdoor toe met minder stroom, waardoor ze bijvoorbeeld een extra installatie bij kunnen plaatsen zonder hun netaansluiting te laten verzwaren. Door de netcongestie krijgen veel bedrijven geen zwaardere netaansluiting meer. Peak shaving met behulp van UltraCaps kan een oplossing zijn. De Spijkenisserbrug is hierdoor robuuster geworden en verbeterd qua beschikbaarheid.ā€

Voor de Spijkenisserbrug hebben we Siemens UltraCaps toegepast, die kortstondig energie kunnen opslaan en weer vrijgeven. Energie die vrijkomt tijdens het sluiten van de brug wordt hergebruikt voor de opgaande beweging van de brug.
Op de Wantijbrug werd de 3B-standaard voor het eerst toegepast.

Hoe belangrijk is samenwerking in deze projecten?

ā€œDe Wantij-, Merwede- en Ramspolbrug, maar ook de standaardisatie van gemalen voor het Hoogheemraadschap van Rijnland zijn voorbeelden van geslaagde infrastructuurprojecten waar VSE bij betrokken was. En waarbij behalve slimme technologie ook samenwerking de sleutel was tot succes. Zulke grote projecten doe je niet alleen, maar samen met partners. Wij vinden het heel motiverend om als techneuten onder elkaar na te denken over oplossingen voor complexe vraagstukken. Dit leidt ook tot de beste oplossing voor de klant. Zo mag de combinatie Yunex Traffic-Heijmans na de geslaagde renovatie van de Spijkenisserbrug door met de renovatie van de Brug over de Noord. Het team is nu goed op elkaar ingespeeld, waardoor we steeds efficiĆ«nter werken. We nemen alle leerpunten uit de Spijkenisserbrug mee naar dit volgende prachtige infrastructuurproject.ā€